Állatasszisztált terápia a kiegyensúlyozottabb életért

Átlagos olvasási idő: < 1 perc

Az érzelmi intelligencia, vagy rövidebben EQ nem más, mint a környezeti ingerekre adott érzelmi válasz. Hasonlóan az IQ-hoz, az érzelmi intelligenciát is már egészen pici kortól nemcsak lehet, de muszáj is fejleszteni, ez ugyanis segít abban, hogy a gyerek, illetve a későbbi felnőtt kiegyensúlyozottabb, boldogabb életet élhessen. Erre jó megoldás az állatasszisztált terápia, melynek jótékony, fejlesztő hatását kis óvodásaink is megtapasztalták.

Az Újpalotai Összevont Óvoda, illetve a Napsugár 2. Tagóvoda középső csoportja viselkedés- és magatartásproblémákkal tarkított összetétele miatt 2017-től 2 hetente vezette be szülői támogatással az állatasszisztált terápiát. Baranyay Katalin óvodapszichológus elmondta: az elmúlt nevelési évben nyolcalkalmas komplex programot alakítottak ki a szakemberekkel együtt. „Kolléganőmmel, Jánosi Mónika pszichológussal és Polár nevű kutyájával tartottuk a foglalkozásokat, melyeket az érzelmek – félelem, harag, düh, bánat, szomorúság, öröm – köré csoportosítottuk” – mondta a szakember. A gyermekek hétköznapi viselkedését ugyanis könnyebben lehet befolyásolni, ha tisztában vannak az alapvető emberi érzelmekkel, melyek meghatároznak bennünket.

A kutyaterápiás órákon először mindig körbeülték a kutyát, és simogatás közben beszélgettek az aktuális érzelemről. A szakemberek közben figyeltek arra is, hogy az arcunkon jól látszódjanak az egyes mimikák. Gyerekeket ábrázoló képeket és emotikonokat átválogatva az óvodások egyesével a kutyát pórázon vezetve sétáltak, és elmondták, hogy ők mikor dühösek, mikor szomorúak, illetve mikor éreznek örömöt. Az állatasszisztált foglalkozásokon a gyermekek látványosan megnyíltak. Türelmük is csiszolódott, képesek voltak kivárni, míg rájuk került a sor, és figyeltek egymásra. „Érdekes volt látni, hogy amikor körben ülve beszélgettünk, szinte ugyanazokat, egymást túlharsogva mondták, hogy mit éreznek. Addig a kutya pórázát fogva, »séta« közben, halkan, szinte csak a kutyának mondták a saját érzéseiket. Ebben a szituációban még a legvisszahúzódóbb, leginaktívabb gyerek is feloldódott, és beszélt. Mivel itt a kutyának mondta, aki nem csúfolja vagy neveti ki, hanem meghallgatta őt” – nyomatékosította a szakember.

Comments are closed.