Indul a közösségi költségvetés a XV. kerületben. Csernák János alpolgármester szerint ez jó lehetőség arra, hogy az embereket közvetlenül bevonják a döntéshozatalba, és azokat az ötleteket hasznosítsák, amelyeket az itt élők támogatnak.
– Látványos újdonsága lesz jövőre az önkormányzat működésének a közösségi költségvetés. Ebben a pénzszűkös időszakban miért tartják fontosnak bevezetni?
– Sok nagy költséggel járó fejlesztést sajnos nem tudunk megvalósulni, viszont a lakosságnak vannak olyan ötletei, amelyek kisebb összegből is kivitelezhetők, csak eddig nem jutottak el hozzánk. Ezen akartunk változtatni, így jövőre százmillió forintot biztosítunk arra, hogy a kerületiek elképzelései megvalósuljanak. Ez jó lehetőség arra, hogy az embereket közvetlenül bevonjuk a döntéshozatalba, és azokat az ötleteket hasznosítsuk, amelyeket az itt élők támogatnak.
– Milyen ötleteket várnak elsősorban?
– Nyilván lesznek, akik ide vagy oda utcabútorokat szeretnének, mások fát ültetnének, fejlesztenék valamelyik játszóteret, mobil WC kihelyezését kérik, mindezekkel újragondolják a már meglévő közterületeinket.
– Mind a három városrész egyenlő arányban részesül ebből a fejlesztési keretből?
– Igen, bár volt vita arról, hogy valamilyen formában súlyozzunk-e a városrészek között: Pestújhely a legkisebb, a legkevesebb lakossal, Rákospalota a legnagyobb, viszont a legtöbben meg Újpalotán laknak. Végül úgy döntöttünk, hogy ebben az első, kísérlet évben a közösségi költségvetésben rendelkezésre álló összeget egyenlő arányban osztjuk el, és minden városrész 33-33 millió forintot kap a legjobb ötletek megvalósítására.
– Hogyan zajlik majd a folyamat?
– Decemberben elkezdjük az emberekkel megismertetni, hogy mi is az a közösségi költségvetés. Kis videók, online és offline tartalmak készülnek. Ott leszünk a piacon, a szakrendelőnél, hogy minél többen értesüljenek a kezdeményezésről, és kedvet kapjanak az ötleteléshez.. Január közepén indul maga a folyamat: egy hónap áll az itt élők rendelkezésére, hogy beküldjék a javaslataikat. A honlapunkon lesz olyan ablak, ahová ki-ki regisztrálhat, és ahol szavazhat. Az ötleteket papíralapon az ügyfélszolgálaton szintén be lehet adni. Nem szeretnénk, ha az internettől esetleg tartózkodó idősebbek elképzelései elsikkadnának. Február 15-étől a polgármesteri hivatalban egy bizottság vizsgálja azt, hogy a beérkezett javaslatokat meg lehet-e valósítani. Ha valaki például azt kérné, hogy ültessünk fát az Újpestre átvezető felüljáró mellé, akkor azt kellen mondanunk, hogy az MÁV-terület, ezért az önkormányzatnak nincs rá lehetősége. Ám a honlapon ezt tudatni fogjuk, hogy mindenki mindenről értesüljön, és kicsit jobban bele is lásson a működésünkbe. Sőt, később akár továbbgondolhassanak egy-egy elképzelést. Léteznek olyan települések, ahol lakossági munkacsoport szűri a beérkezett pályázatokat, de ezeken a helyeken már régebben működik a közösségi költségvetés. Egyébként nálunk is ez a cél. Jó tudni azt is, hogy már 16 éves kortól lehet ötleteket beküldeni és szavazni.
– Mi a következő lépés?
– Minden javaslatot szavazásra bocsátunk. A kerületieknek összesen négy voksa lesz: a saját városrészében, ahol lakik, ott két ötletet javasolhat megvalósításra, és a másik két városrészben is lesz egy-egy szavazata, hiszen nyilván azokat a részeket is jól ismeri.
– Mi lesz a megszavazott ötletek sorsa?
– Amelyik a legtöbb szavazatot kapta, az megvalósul. Ha a 33 milliós keret megengedi, akkor többet is megcsinálunk. A nyertes ötletek beküldőivel Klein Adrienn kolléganőm – aki egyébként a projekt motorja – felveszi majd a kapcsolatot, és a szakemberek velük közösen találják ki, hogyan valósítsuk meg azokat.
– Ezek szerint tényleg átlátható lesz ez a projekt?
– Nagyon bízom benne, ez a cél. Mára megértünk arra, hogy az emberek belelássanak a hivatal működésébe, hogy érezzék azt, hogy valós hatásuk van a környezetükre, és nemcsak négy- vagy ötévente a szavazataikkal, hanem évente az ötleteik által is.
Comments are closed.

