Volt már teltházas rendezvény a Csokonai különböző termeiben, de az határozottan ritka, hogy egy lakossági fórumon jön össze: talán még a szervező Szilvágyi László (Mindenki a Tizenötödikért frakció, LMP) is meglepődött, mekkora érdeklődés övezi a Rákospalota és Fót határába építeni tervezett akkumulátorgyár ügyét annak ellenére is, hogy a nyilvánosságot év eleje óta uralják a súlyosan környezetterhelő, túlnyomó részt ázsiai cégek összeszerelő-üzemei. Gondolhatnánk, hogy most aztán megmozdult valami a kormánykritikus nyilvánosságban, de az akkumulátorgyárak ügye túlmutat ezen: annak valószínűleg kormánypárti és ellenzéki szavazók sem örülnének, ha az iparosítás jegyében csupa mérgező anyaggal dolgoznának tőlük tulajdonképpen gyalogtávra úgy, hogy még a jogi környezetet is úgy alakították ki ezek számára, hogy az a lehető legkevesebb „kellemetlen” szabállyal járjon. Az előzményekről írt cikkünket ide kattintva olvashatja el, most már foglalkozzunk azzal, mi történt a Csokonaiban pénteken!
Feszültség a határban – Rákospalota határában épülne akkumulátorgyár
A március 10-én tartott nagyjából kétórás fórumon sajnos nem a lakhelyéért aggódó tömeg volt a legmeglepőbb, hanem azon az információk, amiket Fót önkormányzati képviselője, a civilben jogászként dolgozó Vargha Nóra osztott meg. Vargha jól láthatóan visszamenőleg is lekövette a lehetőségek szerint, hogy történhetett meg az, hogy a lakosság, az érintett önkormányzatok és általában mindenki kihagyásával terveznek 4000 tonnányi veszélyes hulladékot tárolni a településen úgy, hogy az nagyjából már csak akkor tűnt fel bárkinek, amikor már megszületett róla a döntés.
A válasz egyszerű: az amúgy is laza szabályok kijátszásával. Mint azt elmondta a képviselő, Fót egy csendes üzemet várt, ugyanis az épülő üzem tevékenységére csak kis részletben érkeztek engedélyeztetések. Egyszerűen logisztikai tevékenységről volt szó, de arra Vargha maga sem gondolt, hogy az akkumulátorok összeszerelése is belefér ebbe.
„Senkit nem értesítettek, még a szomszédos ingatlanok tulajdonosait sem”
– mondta Vargha. Ha nem emberek élőhelyéről lenne szó, szinte vicces is lehetne, hogy tulajdonképpen történt értesítés valójában: a hatóság legalább is annak tekintette, hogy bármiféle bejelentés nélkül kitették egy honlapra.
Hogy mitől lesz ez logisztika? Úgy, hogy a magyarországi gyárban az előzetes vizsgálati dokumentáció szerint tényleg csak a legyártott, csupa mérgező dolgot tartalmazó cellákat rakják össze, és teszik azokat működőképes akkumulátorrá. Ez papíron logisztika, és ezek szerint a HTMS nevű veszélyesanyag-tárolással foglalkozó cég is az.
A tervezett gyárba tehát voltaképpen résztevékenységeket jelentettek be külön-külön tevékenységként, hogy tényleg csak az utolsó pillanatban álljon össze, hogy ez márpedig egy akkumulátorgyár lesz. Ez az akkumulátorgyár a tervek szerint évente 220 ezer akkumulátort adna ki. Vargha több fontos kérdést is feltett, amire nincs igazán válasz egyelőre: hol tárolják az 500 és 1000 kiló közti akkumulátorokat? Hogy szállítják a pakkokat Fótra és hogy viszik el onnan?
Ez utóbbi azért is kérdéses, mert lényegében csak a XV. kerületet is érintő fóti útról közelíthető meg az egész, ami már anélkül is súlyosan le van terhelve, hogy kamionok sokasága vinne oda elektrolittal teli cellákat. Egyelőre egyáltalán nincs szó a megnövekedett forgalom megoldásáról.
A legsúlyosabb kérdés viszont nem ez, hanem az, mi történik katasztrófa esetén? Vargha szerint ugyanis ha ez a gyár valahogy kigyullad, az gyakorlatilag olthatatlan tüzet és mérgező füstöt hoz magával, ami széljárástól függően öntené el Fótot vagy akár Rákospalotát is.
Fót lakossága 680 aláírással tiltakozott az épülő gyár ellen, de annak ellenére tiltakozik a helyi önkormányzat, hogy ott szó szerint fideszes kétharmad van (érdemes megjegyezni, hogy Budapesten nincs egyetértés: a Tizenötödik és a főváros kormánypárti képviselői is tartózkodnak minden gyárakkal kapcsolatos szavazáson). Fóttal kapcsolatban egyébként jelenleg azt vizsgálja az önkormányzat, hogy indíthatnak-e egyáltalán pert, amiért már akkor tudták meg, mi készül náluk, amikor már szinte a csarnokok is elkészültek. Az is lehet, hogy már semmilyen lépésre nem lesz lehetősége a településnek.
Az nem állítható, hogy pozitívabb hangulatú volt Szilvágyi László beszámolója: „Ez egy jól kidolgozott országos terv része, országosan összesen 17 akkumulátorgyárnál tartunk, ezekre fürtszerűen raknak rá egyéb gyárakat. Ha ez kiépül, akkor szó szerint kirabolják az országot, akkor bezárják a gyárakat és elmennek. Ez nem modern technológia, hosszútávon ki lesz váltva, annyi akkumulátort ugyanis nem lehet gyártani, hogy mindenhol elektromos autók lehessenek. Ennek egyszer vége lesz” – mondta a képviselő.
Szilvágyi szerint csak az akkumulátorcellák napi száz kamiont jelentenének, ez munkások és egyéb eszközök szállításával napi 150-200, miközben a fóti út elérte a kapacitásának a végét. Minden jel szerint ez nem zavarja a döntéshozókat, hiszen a képviselő elmondta, a szomszédban lakópark épül, a lakások 30 százalékát pedig már meg is vette a Samsung. „A kerület haza lesz vágva, mindenki tudja, hogy máshova nem lehet autót terelni. És az a rossz hírem, hogy itt magyar ember nem fog dolgozni: jelen pillanatban a Fülöp-szigetek munkavállalóinál tartunk már, és ez igaz a gödi és a debreceni gyárakkal kapcsolatban is” – mondta.
„Senki nem tud semmit, ha valaki felemeli a hangját, akkor nemzetellenes libsi lesz ahelyett, hogy egyetlen cáfolatot kaptunk volna bármire. A debreceni polgármester száját a következő mondat hagyta el: ‘Ha elüldözzük az akkumulátorgyárakat, akkor itt a káosz és az anarchia lesz úrrá.’ Én ezt utoljára 1985-ben hallottam, amikor tüntetés volt március 15-én.” –foglalta össze, hozzátéve, hogy kissé populista lesz, de azt is el kell mondani, hogy „a rákkeltő anyagokkal való találkozásnak kórház a vége.”
Az eseményen hallgatóként jelen volt a Tizenötödik polgármestere, Cserdiné Németh Angéla, illetve két alpolgármester, Tóth Imre és Matlák Gábor is. Utóbbi két résztvevő fel is szólalt: Matlák azt emelte ki, hogy bár az is kevés valójában, ha elérik, hogy máshova vigyék a gyárat, de fontos a lokális ellenállás, Tóth Imre pedig a péntekihez hasonló akár országos fórumok megtartásának fontosságára hívta fel a figyelmet, mivel a legtöbben nincsenek is tisztában azzal, hogy mit jelent egy ilyen gyár felépülése.
Ez utóbbi kérés úgy tűnik, már meghallgatásra is talált: a szomszédos XVI. kerület vendégeskedő képviselője már a helyszínen megkérte Vargha Nórát és Szilvágyi Lászlót, hogy a közeljövőben osszák meg nála is a tapasztalataikat. Úgy tűnik, ha már a kormány nem tájékoztat, legalább helyi szinten próbálkozik valaki.
A teljes lakossági fórumot Facebookon is vissza lehet nézni ide kattintva.
FOTÓ: Csokonai15
Comments are closed.