A medve és a halász (február 2-i történet) – +18!!!

Átlagos olvasási idő: 2 perc

Ha a medve borús időre ébred, a mancsával kitörli az álmot a szeméből. És ilyenkor nem megy vissza a barlagjába, hanem elindul táplálékot szerezni. Vagyis vége lesz a télnek – mondja a népszokás. 

Esett ma az eső, úgyhogy jöhet a tavasz. Böjtelő, azaz télutó havában vagyunk, ránk fér a jó idő.

Ennek örömére álljon itt egy modern mese a medvéről és a halászról. Mindketten a lazacra „hajtanak”, küzdelmük az interneten zajlik. Te jó ég! Hová kanyarodtunk!

A John West Foods nevű tengerihal-konzerveket forgalmazó vállalatot 1857-ben alapították Angliában, a mai tulajdonos a Thai Union-csoport. A cég 1879-ben vetette meg a lábát Oregonban, az USA-ban, akkor kezdtek ráállni a konzervhalra. Ekkor kezdett befutni a John West Salmon lazackonzerv. 1924-ben három John West-es alapította az Unilevert, ebből nőtte ki magát 1997-ben az ausztráliai, ázsiai és dél-afrikai piacot lefedő John West Food, amibe később beszállt a kecsöpben (és dollármilliárdokban) utazó Heinz, a francia MW Brands, aminek az lett a vége, hogy 2010-ben az amerikai Lehman Brothers bankcsoporttal a háta mögött színre lépett a világ konzervhal-piacát uraló Thai Union Group.

Nem kispályás játékosokról van szó. Magyarországon azért nem ismerjük őket, mert mi ebben a történetben a lazac ára meg a halfogyasztási szokásaink miatt nem játszunk szerepet.

A halas multicég számos alkalommal összeütközésbe került a Greenpeace-szel. Három éve például azzal vádolták őket, hogy kiszipolyozzák a tenger élővilágát, és félrevezetik a fogyasztókat a dobozokon feltüntetett hamis tonhalas eredetmegjelölésekkel. Eredetileg ugyanis azt ígérték, hogy a hajó és a fogás feltüntetésével is segítik a tisztánlátást, de a Greenpeace szerint a cég a tonhal-mennyiség 98 százalékát környezetre veszélyes módszerekkel fogta ki, és trükközött az adatokkal is. A harc a mai napig tart.

No, akkor most jön a medve. 2000 novemberében a brit piac felfuttatása érdekében John West-ék bevetettek egy vírusvideót, amelyen egy medve küzd a lazacért a halásszal. Mutatjuk.

A videó a szórakoztató jelenetek miatt villámgyorsan terjedt, pár év alatt 300 milliós nézettséget ért el, a John West Salmon-reklám simán beküzdötte magát a legjobb tízbe. A képsorban a medve kungfu-harcosként tűnik föl, a halász pedig a végén – nincs rá jobb szó – tökön rúgja, így szerzi meg a lazacot. (Előtte fölmutat az égre, és azt mondja: Nézd csak! Egy sas!) A kis filmet Skóciában Balmoral közelében a Dee folyó partján (Invercauld Estate) vették föl, Danny Kleinman rendezte, és 2001-ben elnyerte vele a BBC ‘Az év legjobb reklámja’-díját, majd megkapta a Creative Circle fődíját is. A Campaign Live 2008-ban beválasztotta a Minden idők tíz legérdekesebb tévéhirdetése listára, ahol sokáig az első helyen állt. Az angol ITV 1 listáján az évtized húsz legfontosabb hirdetése közé is besorolták. És nyilván elkezdett fogyni a halkonzerv is a szigetországban. 

Jöttek aztán a mémváltozatok. A John West rákapott az újabb történetekre. Ezek közül egy horrorváltozatot választottunk, a vérprofi kép- és hangminőség mellett a hátborzongató jelenetek is figyelemre méltóak.

Egy másik verzióban a halász a vízesés fölött életveszélyes vetődéssel előzi meg a medvét. Amiben csak azt kifogásolhatjuk, hogy a John West reklámjaiban – naná, hogy – mindig az ember győz.

Lehetne most már egy olyan mémet is készíteni, amiben a medve megkapja a lazacot, ami voltaképpen az övé.

Jó tavaszvárást mindenkinek! (PP, 2018. február 2. Rab László)

Leave A Comment

You must be logged in to post a comment.