Míg számos külföldi országban az év egy adott dátumától kötelező a téli gumi használata, nálunk az autósok zöme akkor kap észbe, amikor leesik az első hó. Az utak megbénulnak, a gumisok előtt pedig kígyózó sorok állnak.
– Nem véletlenül találták ki a gyártók a téli gumit, hiszen bizonyos hőmérséklet alatt, csúszós, nedves útviszonyok között megváltozik az abroncs tapadása, oldaltartása – tudtuk meg Czebe Sándortól, a Safedrive Kft. közlekedésbiztonsági trénerétől.
A biztonságos közlekedés lényege – legalábbis annak kéne lennie –, hogy ismerve a járművünk adta lehetőségeket, annak felszerelését, ésszerű sebességgel és az útviszonyoknak megfelelően haladjunk. Akkor mindegy volna, hogy milyen gumi van az autón? – merül fel a kérdés. Nem, hiszen mindig számolni kell előre nem látható eseményekkel, amelyek hirtelen fékezést vagy irányváltást tesznek szükségessé, továbbá sokan vannak, akik a saját és a fizika határait feszegetik vezetés közben, így nagy a jelentősége a téli guminak. Persze csak akkor, ha az viszonylag jó minőségű, azaz anyaga nem öregedett el és a mintázatának mélysége legalább 4-5 milliméter.
Odafigyeléssel akár egész évben lehet közlekedni téli gumival, persze ekkor lényegesen hamarabb elkopik. Viszont egy rossz állapotú téli guminál egy jó minőségű, újszerű nyári gumi még a nagy hidegben is jobb lehet.
Az abroncsok harmadik típusa, a négy évszakos gumi a közhiedelem szerint semmire sem jó. Ez nem teljesen igaz, bizonyos körülmények között – például, ha az ember csak városban vezet, jeges úton pedig a tömegközlekedést választja – egy jó minőségű négy évszakos gumival is biztonsággal el lehet autózni.
Comments are closed.