A boltokat karácsony előtt megrohamozzák a vásárlók, és a roham az ünnepek után sem szűnik meg, hiszen ilyenkor sok panaszos vevő keresi fel újra az áruházakat. Mit tehetünk, ha az ajándék nem vált be vagy meghibásodott?
A fogyasztóvédelem munkatársai minden évben felhívják a figyelmet arra, milyen lehetőségekkel élhet a vásárló, ha például meghibásodik a termék vagy nem jó a megvásárolt ruha mérete, és ezért cserélni szeretnék. Érdemes tudni, hogy a jótállás, más néven garancia nem azonos a szavatossággal, de szorosan összefüggnek, hiszen a jótállást csak a szavatossággal együtt lehet érvényesíteni.
A szavatossággal az eladó felelősséget vállal azért, hogy az eladáskor hibátlan terméket adott át a vevőnek, tehát az árunak nincs olyan rejtett hibája, amely csak később fog kiderülni. A vevőnek érdemes alaposan megvizsgálni a terméket, mert amennyiben a vásárlás időpontjában tudott hibáról, akkor szavatossági igénnyel nem léphet fel. Gyakran előfordul, hogy leáraznak cikkeket valamilyen minőségi hiba miatt. Ha ezt a terméken feltüntetik és a vásárló ennek ellenére megveszi, később nem léphet fel követeléssel a hiba miatt.
A jogszabály által előírt garancia hossza minimum egy év, amelyet a vásárlás napjától vagy az adott eszköz üzembe helyezésétől kell számítani. A jótállás csak és kizárólag a tízezer forint feletti termékek után jár. A szavatosságnak azonban nincs összeghatára, két évig érvényes.
Ha a termék a vásárlástól számított hat hónapon belül meghibásodik, szóba jöhet a javítása is, cserére viszont csak akkor van lehetőség, ha tartanak azonos típusú árut a boltban. Ruhák esetében a rossz méret vagy nem tetsző szín, stílus esetén egyetlen üzlet sem köteles kicserélni a terméket, csupán az üzletpolitikájukon múlik, hogy teret adnak-e a vásárlóik kívánságainak. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapján, a www.nfh.hu bővebb információkat találnak a termékcserékkel kapcsolatosan.
Comments are closed.