Az Országgyűlés elé kerülő KRESZ-módosítási csomagban szerepel, hogy az autósoknak 1,5 méteres oldaltávolságot kell tartaniuk a kerékpárosok előzésekor.
A KRESZ az autósok számára jelenleg „biztonságos oldaltávolság” megtartását írja elő, ez módosulhat a javaslatcsomag elfogadásával 1,5 méterre. Lapunk megkérdezte a változtatási javaslatról Hernádi Zsuzsát, a Safedrive Kft. ügyvezetőjét, aki ezt mondta: „A kerékpárosok biztonsága szempontjából jónak tartják az ötletet, azonban szinte biztos, hogy nem lesz a gyakorlatban megvalósítható. A személyautók esetében nem is volna szükség ekkora távolság megtartására, a nagytestű járműveknél azonban mindenképpen kellene.”
A szakembertől megtudtuk, hogy egy forgalmi sáv 2,75, maximum 3 méter széles. Ha a kerékpáros nem közvetlenül az út szélén, hanem attól 40-50 centivel beljebb közlekedik, akkor az már az autós számára is azt fogja jelenteni, hogy sávon belül nem tudja megelőzni. A KRESZ eddig az egy nyomon haladó járművek előzését sávon belül engedélyezte, így értelemszerűen ez sem lesz már megengedett, hanem kizárólag sávváltással, ami a mai forgalmi viszonyok között nehézkes, és sok esetben akár több száz méteren át nem is megvalósítható.
A biztonságos előzést eddig meg lehetett oldani úgy is, ha az autós lelassított, és kisebb sebességgel haladt el a biciklis mellett. A módosítás után erre sem lesz lehetőség.
Kérdés az is, hogy a kerékpárosoknak is kötelező lesz-e az új oldaltávolság betartása. Jelenleg ugyanis a biciklisek a piros lámpánál előrehajthatnak, ha azonban ott állnak az autók, akkor biztos, hogy nem tudják majd betartani a 1,5 méteres távolságot.
Comments are closed.