Amióta képviselő, többen keresték meg azzal, hogy inkább fizetnének, csak legyen parkolóhely – állította lapunknak Csernák János. Az alpolgármester elmondta: 2027-től szeretnék bevezetni ezt a rendszert, előbb azonban kerületrészenkét társadalmi egyeztetést tartanak.
– Elkészült a tanulmány, amely alapján elő lehet készíteni a díjfizetős parkolási rendszert a kerületben. Sokan nem értik, mi szükség volt erre a költséges tervre?
– Ahhoz, hogy a fizetős parkolást be lehessen vezetni, szükség van tanulmánytervre, ez ugyanis hosszú, bonyolult jogi folyamat. Különböző kritériumoknak kell megfelelni. Ha ezek nincsenek meg, kár a hosszadalmas és költséges folyamatot elindítani. Ezért kellett a megalapozó tanulmány, amelyből kiderült: a kerület gépjárművek tekintetében annyira telített, hogy fizetőssé tehetjük a parkolást.
– Ám az emberek nyilván nem szeretnének fizetni. Miért döntöttek úgy, hogy a XV. kerületben bevezetik a rendszert?
– Ezt azért árnyalnám. Amióta képviselő vagyok, többen kerestek meg azzal, hogy most már inkább fizetnének, csak legyen parkolóhely. Először úgy gondoltuk, elég, ha éjszakai parkolási zónákat alakítunk ki a helyben lakóknak. Kiderült azonban, hogy az erre vonatkozó fővárosi jogszabály értelmében ennek előfeltétele a díjfizetős rendszer. A kerületben van, aki három-négy gépkocsival is rendelkezik, ezenfelül pedig céges autót használ, ami szintén foglalja a közterületet. A képviselő-testület ülésén úgy fogalmaztam, hogy a parkoló „közjószág”, ami ingyen van, ezért mindenki úgy gondolja, hogy a végtelenségig lehet használni. Pedig előbb-utóbb sajnos elfogy, így vagy elkezdjük szabályozni, hogy ki használhatja, vagy a zöld területek rovására újat építünk. Utóbbit senki sem akarja.
– Miért nem lehet mélygarázsokat, parkolóházakat építeni, vagy a meglévő helyeket gazdaságosabban elosztani?
– Mélygarázst, illetve parkolóházat építeni elképesztően drága, sok ennél fontosabb dologra sem jut pénz. Ami a parkolóhelyek méretét illeti, azt a Budapest Közút szabályozza.
– Segített abban a tanulmány, hogy most már legalább nagyjából tudják, merre kell díjfizetős övezeteket kialakítani a kerületben?
– Segített, bár mi, a Képviselő-testület tagjai döntő többségben itt lakunk a kerületben, így tudjuk, hol mi a helyzet. A tervre azért volt szükség, hogy kiderüljön, jogilag melyik területek felelnek meg a díjfizetős övezet kialakítására. A tanulmány készítői 17 kisebb területet vizsgáltak meg, ebből 11 alkalmas a rendszer bevezetésére. A következő kérdés pedig az, érdemes-e olyan területeket hagyni, ahol ingyen állhatnak az autók. A XIII. kerületi alpolgármester elmondta, hogy a díjfizető zónák határán élők először nagyon örültek, hogy ők nem esnek bele. Később viszont jelezték, hogy ez nem jó, mert mindenki átszokott hozzájuk, és most ők nem tudnak hol parkolni. Valószínűleg annak van értelme, ha a rendszert a legalacsonyabb árkategóriában az egész kerületben bevezetjük. Az itt élők pedig valamilyen díj ellenében mindenhol parkolhatnak majd.
– Legkorábban 2027 januárjától vezetik be ezt a rendszert. Mi a következő lépés?
– Először is kerületrészenként társadalmi egyeztetést tartunk. Fontos, hogy az itt élők tudják, miért van szükség erre, és elmondják a véleményüket. A hatósági engedélyeket szintén be kell szereznünk, egyeztetni a fővárossal, az ő jóváhagyásuk nélkül ugyanis a rendszert nem lehet kialakítani. Addig is szeretnénk parkolóhelyeket felszabadítani, ezért módosítjuk a közterület-használati rendeletet, hogy ne csak a rendszám nélküli roncsautókat lehessen elszállítani, hanem a láthatóan üzemképtelen rendszámmal rendelkező gépkocsikat is. A most elfogadott koncepció ugyanis nemcsak a fizetős parkolásról szól, hanem arról is, hogyan tudunk parkolóhelyeket létre hozni.
– Véleménye szerint 2027-re el tudják fogadtatni, esetleg megszerettetni az itt élőkkel ezt az új rendszert?
– Szerintem nem. Minden változás kellemetlenséggel jár. Amikor azonban ’27-től azt tapasztalják majd, hogy végre van parkolóhely, a bevételből pedig az önkormányzat utakat, újabb parkolóhelyeket tud felújítani, akkor biztosan elfogadják. De előtte meg kell hallgassuk az embereket, és el kell mondanunk, hogy mit miért csinálunk.
Comments are closed.

