Lehet jól, környezettudatosan, felelősen is meghitté tenni ünnepeinket. Ezt az üzenetet közvetíti a tizenegy éve működő Cseriti-hálózat, mely ma már tizenkét boltot üzemeltet Budapesten. A Tizenötödikben lévő üzletükben beszélgettünk Banga Gáborral, a Cseriti marketing-és kommunikációs tanácsadójával.
„Több mint jótékonykodás – a szlogenje a tíz éve működő Cseriti hálózatnak. „Többszörös jótékonyság jellemez bennünket” – jellemzi magukat Banga Gábor.
„A már nem használt, de jó állapotban lévő holmikat, amelyeket tulajdonosaik nem akarnak kidobni a tizenkét üzletünk bármelyikébe bevihetik, ezzel is csökkentve hulladéktermelésüket.”
Megvan persze a veszélye annak, hogy lesznek, akik lomtalanításra használják, de ahogy Gábor is megerősíti, egyre többen értik, ez nem szemétlerakó. „Ezt igyekszünk átadni mindenféle edukációs tartalommal a lakosságnak.” A hálózat boltjaiban szinte minden kapható, ruhanemű, játékok, műszaki tárgyak, kis bohóságok, lakásdíszek, ezeket mélyen a piaci ár alatt, akár párszáz forintért lehet megvenni. „Ezzel is próbáljuk támogatni a szociálisan rászorulókat, a vékony pénztárcájúakat, s mindazokat, akinek fontos a tudatosság és a megtakarítás.”
Az elmúlt évek, a mostani válság már most éreztetik a hatásukat, a jövőben egyre szélesebb rétegeket érinthet mindez, de talán még fontosabb feladat a „cseritizéshez” kapcsolódó szemlélet.
„Tőlünk nyugatra ennek nagy hagyománya van, ott van az emberek génjeiben, nálunk, még így tíz év távlatából is új ez. A működési modellt, az adományozást, a környezettudatosság, a fenntarthatóság komplexitását kell megismertetnünk. Ma még valahol az út elején járunk, mindig kellenek új lehetőségek, mint a ’Zöld Karácsony’ üzenet, ami nem csak az ajándékozásról szól, de arról is, hogy mi kerül az asztalra, honnan vásárolsz, mibe csomagolsz, csomagolsz-e egyáltalán.”
Egyszerű vásárlóként folyamatosan szembesülünk a fogyasztói társadalom nyomásával, a már októbertől egyre erősebben ránk zúduló reklámokkal, a hangszórókból áradó Jingle Bellsszel. Azt üzenik, költsünk. „Ez bizony a mi üzleti modellünket is komoly kérdések elé állítja, mikor, mit és hogyan érdemes erről kommunikálnunk, hiszen a fő célunk a fenntarthatóság, a kevesebb mindig több szlogen valós tartalmának a megismertetése. „A fogyasztói társadalmat nem tudjuk megváltoztatni, de apró lépésekkel képesek vagyunk rajta változtatni. Alternatív lehetőséget kínálunk.” S mint mondja, ma egyre többen, „nem feltétlenül a rászorulók” vásorolnak így, egyre többen ismerik fel a fenntarthatóság és az újrahasznosítás. „Ők is a Cseritit választják, erre nevelik a gyerekeiket.”
A szemléletváltást hirdető üzenet egyik legerősebben megjelenő része a Cseriti honlapján található két folyamatosan pörgő számláló: ez az eddigi tizenegy év vásárlói megtakarítását és az általunk felhalmozott hulladékmennyiséget jelző óra.
„Szembesíteni akarjuk az embereket ezekkel az őrülten magas számokkal.” Ha ezt beszorozzuk egy héttel, egy hónappal, egy évvel, nagyban is látjuk a tevékenységünk hasznosságát.
Ha az egészet fővárosi hóbortnak gondoljuk, nem tévedünk nagyot: Cseriti boltok egyelőre a fővárosban vannak, a mélyszegénység a leszakadó térségeket sújtja. „Az áru-logisztika, az olcsóbbítás ennek az oka, de havi szinten tárgyi adományokkal támogatjuk a budapesti rászorulókat, és időszakosan együttműködő partnereinkkel a vidéki vagy háború sújtotta térségek lakóit is.”
SZÖVEG: Marton Éva
KÉP: Nagy Botond
A szöveg eredetileg a T Z N 5 novemberben megjelent számában jelent meg.
Comments are closed.