A Víztoronyház több film ikonikus helyszíne volt
Újpalota panelrengetege a hetvenes-nyolcvanas évek magyar filmjeiben gyakran jelentette a modern, de egyúttal kissé szürke szocialista hétköznapok színterét. A számtalan filmes helyszín közül kiemelkedik egy olyan épület, amely az újpalotai lakótelep egyik szimbólumának is számít. Ez nem más, mint a Víztoronyház – vagy ahogy azt egy korabeli reklám alapján még sokan ma is nevezik: a Casco-ház.
Talán különleges karakterének is köszönhető, hogy a Víztoronyház a szocializmus idején több filmjében is felbukkan. Legevidensebb példaként az 1979-es Égigérő fű című Palásthy György-alkotást említhetjük. Kultikus státuszát sok egyéb korabeli alkotással egyetemben talán annak is köszönheti, hogy gyerekfilmről van szó – érdekes különben, hogy soha annyi hangsúlyosan gyerekfilm nem készült Magyarországon, mint a 70-es, 80-as években –, így generációk nőttek fel rajta. A film talán legmulatságosabb jelenete szorosan a lakótelephez kötődik. Oszkár, a szenesember (Ujlaki Dénes) mamája (Dajka Margit) elköltözni kényszerül az időközben szűkössé vált lakásából. És hogy hol található ez a lakás? Természetesen a Víztoronyházban. Csakhogy a költözés során a túl nagynak bizonyult szekrényt nem tudják levinni a lépcsőházon keresztül, ezért kívülről eresztik le kötélen. Ez még rendben is volna, ha nem bukkanna elő az ereszkedő szekrényből a nagymama, aki – egy percre sem veszítve el jókedvét – málnaszörppel kínálja a bámészkodókat.
A Víztoronyház azonban egy fokkal „komolyabb” filmben is „beugrik” még egy mellékszerepre. 1975-ben készült az Ereszd el a szakállamat című filmszatíra, mely Bacsó Péter egy kevésbé ismert műve. A film azért lehet ma is különleges élmény, mert a szinte még „újszülött” Újpalota jön velünk szembe: a fák még jószerivel csak palántákként árválkodnak, a panelek eredeti színükben festik egykedvűvé a lakótelepi délutánt, és mindent áthat valami olyan tágasságérzet, amelyet azóta már jócskán visszaszorítottak a gombamód szaporodó autók. A cselekmény szerint Pócsik Mihály, a főhős (Helyey László) megismerkedik egy sokáig csak Keksz néven ismert lánnyal (Bánsági Ildikó), akivel egymásba szeretnek, és együtt töltenek egy szerelmes éjszakát. Napkeltekor Pócsik leszalad a közértbe reggeliért, de vissza már nem talál, olyannyira egyforma az összes épület. A film elején, a hazakísérés közben tűnik fel a frissen épült Víztoronyház, amely a távolból felsejlő hatalmas méreteivel jól érzékelteti, mennyire sokkolónak hatott ez az egész szocreál modernizmus a korabeli tekintet számára.
Gyerekrablás a Palánk utcában, Patika, Bizalom
Egyéb filmes helyszínekkel is büszkélkedhet a kerület. Legismertebb ezek közül talán a Gyerekrablás a Palánk utcában, amelyben több helyi cím is szerepel. Így például a történet főszereplőjeként megismert Kondor család lakhelye a Palánk u. 115-ben van, a főhős Kondor Lajcsi (Léner András) pedig a Palánk u. 144. szám alatti ház padlásán bújt el.
Szintén Rákospalotához kötődik az 1994-ben készült Patika című sorozat is, amelyben a címszereplő gyógyszertár a városrész legrégebbi ilyen jellegű intézménye: 1891-ben alapították, azóta egyfolytában működik a Fő út 62. szám alatt. Jelenlegi, a Megváltóhoz címzett nevét is a sorozatból „felejtették rajta” a tulajdonosok – korábban más néven volt ismert a patinás vállalkozás.
Bár a filmben egy újpesti házat „alakít”, a szintén rákospalotai Beller Imre utca 19. szám bír a felsoroltak közül a legnagyobb filmtörténeti jelentőséggel. Az épület Szabó István 1979-ben forgatott Bizalom című filmjének fontos helyszíne. Itt kell ugyanis elrejtőznie a második világháború végnapjaiban Katának (Bánsági Ildikó) és „férjének”, Bíró Jánosnak (Andorai Péter), akik az álca teljessé tételének érdekében, bár mindketten házasok, kénytelenek férjnek és feleségnek kiadniuk magukat. Szabó filmjét már a 80-as megjelenés évében Oscar-díjra jelölték, amelyet ekkor még ugyan nem kapott meg, de a következő évi produkciójával, a legendás Mephistóval már sikerült elhoznia magyarként először a legjobb idegen nyelvű filmnek kijáró elismerést.
Locker Dávid
Comments are closed.