Az emberiség történetében mindig voltak véleményvezérek, akiknek fontos volt a szava, akiket utánoztak, követtek. Ez ma sincs máshogy, csak ma influencereknek hívják őket, és az online világban főleg a fiatalokra gyakorolnak nagy hatást. A szülő felelőssége, hogy megtanítsa gyerekének, mire figyeljen oda, mielőtt feltétlenül megbízik valakiben, aki feltűnik a képernyőn.
Régen influencer volt a Szabó család a rádióban, vagy a ’80-as évektől a Szomszédok a tévében. Ma pedig a YouTube csatornán, a Facebook vagy egyéb közösségi média oldalán követnek videós rövidfilmeket (azaz vlogokat) készítő fiatalokat a kortársaik. A „vlogolás” nagyon népszerű, egy-egy vloggernek, vagyis aki elmondja a véleményét ezekben a szerkesztett, sokszor vicces videókban, több százezer követője is lehet.
A megváltozott médiafogyasztási szokások miatt egy kamasz sokszor húsz-harminc vlogger videóját is kedveli. Így nem csoda, hogy a statisztikák szerint a tizenévesek akár napi négy órán keresztül nézik a kedvenceiket a YouTube csatornán.
Amire a szülőknek oda kell figyelniü k, hogy tudatosítsák a gyerekükben, hogy ezek a hírességek a videóikból élnek. Nem azért mutatnak be egy kozmetikai terméket, ruhát vagy egy új zenét, mert tetszik nekik, hanem mert sokszor pénzt kapnak ezek népszerűsítéséért. A Gazdasági Versenyhivatal ajánlása szerint ezeknél a videóknál ki kell tenni a #reklám vagy #fizetett tartalom vagy #hirdetés címkéket.
A fogyasztóknak (fiataloknak és időseknek egyaránt) pedig tudatosnak kell lenniük – ne csak azért vásároljanak meg egy terméket, mert a kedvencük bemutatta a vlogjában.
Comments are closed.