Az Európai Unió részt vesz a 3-as metró infrastrukturális felújításának részfinanszírozásában – közölte Tarlós István főpolgármester július 15-i sajtótájékoztatóján.
Azon sajtóhírekre reagálva, amelyek szerint az Unió nem finanszírozza a beruházást, a főpolgármester azt mondta: az EU megkeresésükre azt válaszolta, örömmel vesz részt a projekt részfinanszírozásában. Továbbá – az Európai Bizottságnál a projektért felelős válasza szerint – egyeztettek az Európai Beruházási Bankkal, hogy tudnák-e finanszírozni a projekt támogatáson felüli részét.
Tarlós István közölte, egyeztetett a szakminiszterekkel is arról, mi legyen a helyzet az Unió által nyújtott támogatás és a tényleges bekerülési költség közötti résszel. Az Unió a 3-as metró – szerelvény- és infrastruktúra – felújítását „kompakt egységként” kezeli. A szerelvények felújítását hitelből finanszírozzák – jegyezte meg.
A teljes projekt elszámolható költsége várhatóan 205,5 milliárd forint. Ebből az infrastruktúra felújításra eső rész 137,5 milliárd, amelyre elvileg az EU 85 százalékos támogatást adhat – magyarázta Tarlós István. Hozzátette: természetesen azt még nem tudni, milyen mértékű támogatást ad majd az Unió, de nem fogják a metrófelújítást mamuthitelből fedezni.
A hiányzó rész pótlására van mód a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által biztosítható kamatmentes hitellel. „Ez vissza nem térítendő lenne, úgy működne a dolog, hogy adhatna kamatmentes támogatást a (…) szakminisztérium olyan formában, hogy ismét megemeli a BKV működési finanszírozásának értékét körülbelül évi hatmilliárd forinttal” – magyarázta Tarlós István. A prognózisok szerint is körülbelül 40-50 milliárd forintnyi hitelállományt kell majd visszafizetni, és nem 137,5 milliárdot.
Comments are closed.