Nosztalgiázna? A hétvégén megteheti

Átlagos olvasási idő: 2 perc

Szombaton és vasárnap is utazhatnak egy-egy rég elfeledett BKV-járművön. Igaz, hogy nem a XV. kerületben, de biztosan sokakat érdekelhet egy kis múltidézés.

Május 21-én, szombaton egy régi ismerőssel, a ZiU-9 trolibusszal találkozhatnak a budapestiek a 70-es trolibusz vonalán – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Az elmúlt évtizedek egyik meghatározó járműve R70-es jelzéssel újra kigördül a garázsból, és egy napig az Erzsébet királyné útja, aluljáró és a Kossuth Lajos tér között közlekedik. A retró trolira érvényes jeggyel, vagy bérlettel lehet felszállni.

A fővárosban már a II. világháborút megelőzően is járt trolibusz, de a jelenlegi rendszer kiépítése csak a negyvenes évek második felében kezdődött meg. Az első, jelenleg is üzemelő vonal 1949-ben nyílt meg és a 70-es számot kapta.

Az Erzsébet királyné útja, aluljáró és a Kossuth Lajos tér közötti vonalon a hetvenes évek közepétől üzemeltek a ZiU-9 típusú trolik, amelyek 2012-ig szolgálták a fővárosi utasokat. Jellegzetes hangjuk és külsejük miatt évtizedeken keresztül a budapesti utcák meghatározó szereplőjévé váltak – írta a BKK.

A R70-es trolibuszt a BKK normál díjszabása szerint lehet igénybe venni, menetrendje a BKK oldalán érhető el.

Vasárnap pedig egy matuzsálemi korú, közel 70 éves autóbusszal lehet utazni. Az Ikarus 60 típusú autóbusz azon az útvonalon jár majd, ahol az első útjait is megtette: Kőbánya alsó vasútállomás és Rákoskeresztúr, városközpont között, Rákoscsaba érintésével az N62-es vonalon próbálható ki az ötvenes évekbeli jármű. A járatra nosztalgiajeggyel lehet felszállni, amely a helyszínen is megváltható.

Az ötvenes évek elején, a Rákosi-rendszer iparosítási tervei miatt hatalmas tömegek utaztak a fővárosi járatokon, mivel csak kivételezett személyeknek lehetett autója, ráadásul az üzemanyaghoz sem volt egyszerű hozzájutni abban az időben – idézi fel azokat az évtizedeket a BKK.  A fővárosi üzemek dolgozóit többi között a Fővárosi Autóbuszüzem, a FAÜ szállította a munkahelyükre, vagy onnan haza.

Az Ikarus 60 típusú autóbuszt a hatalmas tömegek elszállítására, az első ötéves terv alatt tervezték meg a mátyásföldi Ikarus gyárban, majd a jármű prototípusa 1952-ben kezdte meg a próbafutásokat.

A tesztek sikeresek voltak, később az Ikarus 60-as típusú autóbuszból több mint 500 darab futott a főváros utcáin, de többi között az NDK-ban és a Szovjetunióban is szolgálták a magyar gyártású járművek az utazóközönséget, sőt trolibusz is épült belőle.

A hatvanas évek végén vonták ki őket a forgalomból Budapesten, és hosszú éveken keresztül nem volt működőképes példány a buszból. A BKV Zrt. az elmúlt évtizedben újított fel egy járművet, ami e hét vasárnap ismét megmutatja magát az utasoknak az N62-es vonalon.

A nosztalgiabusz 11:00-kor, 13:00-kor, 15:00-kor és 17:00-kor indul Kőbánya alsó vasútállomásról, Rákoskeresztúr városközpontból pedig 12:00-kor, 14:00-kor, 16:00-kor és 18:00-kor indul vissza. A járműre csak a végállomásokon lehet felszállni, és csak érkezési sorrendben, mivel az idős autóbusznak korlátozott a befogadóképessége.

A nosztalgia busz mellett ezen a hétvégén is közlekedik az N19-es nosztalgiavillamos a Deák Ferenc tér – Szent Gellért tér – Katinyi mártírok parkja útvonalon. A BKK nosztalgiajárataival kapcsolatos információk a BKK oldalán olvashatók.

Comments are closed.