Munkagépek a Blaha Lujza téren

Átlagos olvasási idő: 3 perc

Megkezdődött a budapesti Blaha Lujza tér átépítése, komolyabb forgalomkorlátozásra kell számítani a csomópontban.

 

Fotók: XVMÉDIA, Vargosz

Karácsony Gergely főpolgármester  július 12-én sajtótájékoztatón mondta el a helyszínen, hogy régóta várt munka kezdődött meg, hiszen a Blaha Lujza tér Budapest egyik legforgalmasabb közterülete, mégis a főváros „szégyene” volt az elmúlt évtizedekben.

A várhatóan 2022 végén befejeződő átépítés célja, hogy a Blaha Lujza tér Budapest büszkesége lehessen. A közterületen növelik a zöldfelületet és akadálymentesítik a közlekedést is.

Hozzátette: ennek megfelelően az előző városvezetés által megörökölt terveket újragondolták, a téren nagyjából ezer négyzetméternyi zöldfelület lesz. Ahol csak engedi a közmű, fákat ültetnek, így a már meglévőkkel együtt várhatóan nyolcvan fa lesz.

 A felújított téren az egykori Nemzeti Színházat is megidézik, megüzenve a jövőnek, hogy ez valaha a magyar nemzeti színjátszás főtere is volt.

Karácsony Gergely jelezte, a felújítás mindenkitől türelmet igényel. Az aluljáró födémjének javítása érinti a forgalmat, ezt direkt a nyári szünetre tervezték, ezt követően a téren folytatódnak majd a munkák, és várhatóan 2022-ben át tudják adni a megújult Blaha Lujza teret.  A főpolgármester megköszönte a kormánynak, hogy nagyjából a beruházás áfaköltségét egy egyedi támogatással biztosítja a fővárosnak. Politikai ellenfeleit azonban arra kérte, hogy ne hergeljék a fővárosiakat Budapest fejlődésével szemben, hiszen a beruházások átmeneti kellemetlenséggel járnak.

A főpolgármester kijelentette: a főváros a pesti alsó rakpart és a Lánchíd rekonstrukciójával, valamint a Blaha Lujza tér most megkezdődött megújításával törleszti azon adósságokat, amelyeket az elmúlt évtizedekben a budapestiekkel szemben az előző városvezetések felhalmoztak.

 

Niedermüller Péter (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP) Erzsébetvárosi polgármester arról beszélt, hogy a VII. és a VIII. kerület határán nagyon nagy szükség van arra, hogy új közösségi terek, parkok létesüljenek. Reményét fejezte ki, hogy a Blaha Lujza tér felújítása olyan kiindulópont lesz, amelynek nyomán Erzsébetvárosban és Józsefvárosban is egyre több zöldterület jön létre. Ennek jegyében a Klauzál teret elkezdik felújítani és ott tervezik létrehozni Erzsébetváros kulturális központját.

Pikó András (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP) VIII. kerületi polgármester is örömét fejezte ki, hogy megkezdődött a Blaha Lujza tér felújítása, hiszen erre több mint ötven éve várnak, és mert egy élhető, szabad terekből álló Józsefváros kialakításához a legnagyobb lépés a tér rendbetétele lesz.

Kiemelte, a felújítás részeként egy új nyilvános mellékhelység is helyet kap. Egy másik beruházásban pedig megújul a Corvin Áruház is.

A polgármester kérdésre válaszolva elmondta, hogy a Somogyi Béla utca – a korábbi tervekben szereplő – felújításának anyagi forrásait jelenleg keresi a kerület és a főváros.

Horváth László, a BKK projektmegvalósítási igazgatója arról tájékoztatta a sajtó képviselőit, hogy a felújítás első ütemében az aluljárót felülről újraszigetelik, emiatt a Rákóczi úton és a Nagykörúton is irányonként egy-egy forgalmi sávot lezártak. Ezeket ütemezetten helyezik majd át, ahogy halad a födém szigetelése. A Rákóczi úton fennmarad a 2×2 sávos forgalom az autóknak, a buszközlekedést lámpaprogrammal, illetve elsőbbségadás biztosításával segítik. A Nagykörúton az első 10-12 hétben csak 2×1 sávon lehet majd közlekedni.

A nagykörúti villamosok közlekedését nem kell korlátozni – írja az MTI. A forgalomkorlátozás ideje alatt a főváros felfüggeszti a VII. kerületben a forgalomcsillapítás egyes részeit, így a Wesselényi utca és a Dohány utca teljes hosszában átjárható lesz a kiskörút és a Nagykörút között. Az aluljáró födémjének újraszigetelése után a tér felújítása már nem fogja érdemben zavarni a közlekedést.

 

Karácsony Gergelyt több témában is kérdezték a sajtótájékoztatón. Miért egyszerre végzik a már említett három felújítást, arról úgy válaszolt, hogy az előző városvezetés terveit újragondolták. Példaként említette a Blaha Lujza teret, amelynek esetében a tér felújítása nem lett volna elég zöld, és lehetetlenné tette volna azt, hogy hosszú távon megvalósuljon a villamosközlekedés a Népszínház utcától az Astoria felé.

„Mi a legjobb tudásunk szerint, a lehető leggyorsabban szerettük volna ezeket a beruházásokat elindítani, és a kormány is sürgette a beruházások elindítását – fogalmazott a főpolgármester.

A főpolgármester nyomatékosította: Budapestre naponta nagyjából félmillió autó érkezik, illetve távozik. A főváros környékéről érkezők kétharmada más lehetőség híján autóval utazik. Ezért örömét fejezte ki, hogy a kormány végre változtatni akar a helyzeten, hiszen az agglomerációból érkező közösségi közlekedés fejlesztése állami feladat, és nagyjából harmincéves adósság. Karácsony Gergely, aki a fővárosban tömegközlekedés használatára buzdított, ha az az úticél eléréséhez reális alternatívát nyújt.

A BKV új hajózási szerződés kapcsán kitért arra, hogy: a legalacsonyabb ajánlat nyert a közbeszerzésen, ugyanakkor a főváros nem rendelte meg a szolgáltatást a csökkenő tömegközlekedési bevételek miatt és mert alacsony volt a kihasználtsága. A következő időszakban vizsgálják meg, van-e valódi lakossági igény a szolgáltatásra.

Comments are closed.