Origo a filmgyártás középpontjában
Angelina Jolie, Brad Pitt, Bruce Willis, Arnold Schwarzenegger, Tom Hanks és még sokan mások. Csak néhány név a világsztárok közül, akik a rákospalotai Origo Filmstúdióban forgattak. Vagy említhetnénk Emma Stone-t, aki a legutóbbi eredményhirdetéskor a Szegény párák című filmben nyújtott alakításáért a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-szobrot kapta. Ezt a díjat Mihalek Zsuzsa látványtervezőnek is odaítélték. Az alkotást a kerületben forgatták. A sikerek titkáról, a hatalmas filmgyártási gépezet működtetéséről, arról, hogy miként tudnak zöldek maradni, miközben a forgatásokon ugyancsak „hullik a forgács”, Horváthné dr. Fekszi Mártával, az Origo Film Group Zrt. cégvezetőjével beszélgettünk.
Márciusban adták át az idei Oscar-díjakat. A Budapesten, az Origo Fimstúdióban, Rákospalotán forgatott Szegény párák című alkotás négy Oscart kapott. Egyiket Mihalek Zsuzsa, az alkotás berendezője kapta. Milyen érzés ez a cégvezető számára?
Nagyon drukkoltunk, és rendkívül örültünk az eredménynek. A produkció majdnem teljes egészében az Origóban forgott. Nagyon sok műtermet igénybe vettek, a jelenetek jelentős része itt készült nálunk. Úgy vélem, ez is bizonyítéka annak, hogy a stúdió kiváló adottságokkal rendelkezik. Tizennégy éves történetünkben ez a negyedik film, amely több Oscart kapott. Azért volt előzménye: előbb Arany Oroszlánt nyertek, majd Golden Globe-díjat, utána jött az Oscar. De hadd dicsekedjek: egy hónappal ezelőtt kint voltam a Cannes-i Filmfesztiválon, mivel indultunk a világon a legjobb filmstúdiói pályázaton. Két kollégámmal utaztunk ki Franciaországba.
S mivel tértek haza?
Azt tudtuk meg, hogy az Origo a világ legjobb nyolc stúdiója között szerepel. Több amerikai, angol, kanadai stúdióval vagyunk egy listán. Egy 1927-ben alapított Los Angeles-i stúdió nyert, de mi is elmondhatjuk, hogy egy fiatal, modern stúdióként ott vagyunk az élbolyban, a legjobbak között. Mint ahogy egy színész kiírja az önéletrajzában, hogy Oscarra jelölték, most már mi is kiírhatjuk, hogy ilyen jelöltek vagyunk…
Hollywood mit köszönhet a magyaroknak, a magyarok mit köszönhetnek Hollywoodnak?
Ne felejtsük el, Hollywoodban három filmstúdiót magyarok alapítottak. Olyan újításokat vezettek be, amellyel forradalmasították a filmkészítést. George Zukor volt például az a rendező, aki olyan szerződéseket kötött a Paramountnál, hogy kora legnagyobb sztárjai csak nála játszhatnak. Stúdiója működtette a filmszínházakat. És akkor még nem beszéltünk a neves színművészek mellett a koreográfusokról, zeneszerzőkről. Nem véletlen, hogy a mai napig 62 magyar kapott Oscar-díjat. Azt szoktam mondani: annak idején mi magyarok mentünk ki Hollywoodba, most meg Hollywood jön vissza Magyarországra.
Minek köszönhető, hogy világsztárok előszeretettel forgatnak nálunk, az Origónál?
2023-ban a filmesek több mint egymilliárd dollárt hagytak Magyarországon. Ez köszönhető egyrészt Andy Vajnának, aki abban segédkezett, hogy létrejöjjön egy filmtörvény, az itt forgatók adózási feltételei kedvezőbbek legyenek, melyek az itt kötött szerződésekre vonatkoznak. Ezen túl nagyon jók a hazai stúdiók, a hazai filmes szakemberek. Hollywoodi szinten vannak a díszletépítőink, operatőrjeink, kaszkadőreink, a berendezőink és még sorolhatnám. Visszatérve a Szegény párákra: nagy részben magyarok állították elő a filmet. Persze, kellettek hozzá a rendező ideái, elképzelései, de hogy ilyen színvonalon valósult meg az alkotás, az nagyrészt a magyar szakembereknek köszönhető. Hozzá kell tenni, hogy Budapest egy multifunkcionális város, itt le lehet forgatni Berlint, Londont, Moszkvát, Párizst. Nem véletlen, hogy Angelina Jolie Maria Callas életéről szóló filmje is itt forgott. Tudtak dolgozni az Operában, a Zeneakadémián, a Szabadság téren. Ideális helyszínek. Hozzáteszem: a magyarok szeretik a sztárokat. Will Smith-nek ugyan nem kellett volna a Lánchíd tetején táncolnia, de ezt követően a zenekarával adott egy fergeteges koncertet a Bazilika előtt. Nagyon sokan tapsoltak neki.
Hogy elképzelése lehessen annak, aki nem járt az filmstúdió környékén, milyen adottságai vannak az Origónak?
Tizennyolc hektárt laktunk, építettünk be. Tizenegy műtermünk van. Ebből kilenc úgynevezett sound stage, 60 centis vastag betonfallal, amely óriási terheléseket kibír. A 6-os giga műtermünk a világon az egyik legnagyobbnak számít. Egy futballpályányi méretet kell elképzelni 20 méteres belmagassággal. Teljesen kizárja a külső zajokat, hűthető, fűthető. A talapzat négyzetméterenként 3-5 tonna nyomást bír ki. Egyedülállóak vagyunk abban is, hogy a műteremben le lehet lógatni egy tankot, egy repülőt. Összese 430 tonnás terhet bír el, ezt más műterem nem tudja a világon. De ugyanilyen adottságokkal rendelkeznek a többi műtermek is. A műtermek kívül-belül alkalmasak filmkészítésre.
Tizennégy éve miért pont a XV. kerületre esett a választás, hogy itt épüljön fel az Origo?
Akkor én még nem dolgoztam itt, 1997-től 2002-ig Los Angelesben voltam főkonzul. Ott ismerkedtem meg a kerület akkori polgármesterével, Hajdu Lászlóval. Ő már akkor azon dolgozott, hogy a stúdió a XV. kerületben jöhessen létre zöldmezős beruházás keretében. Már akkor megindultak a tárgyalások a hazai és a külföldi befektetőkkel. Az ilyen projektek sokszor az emberi tényezőkön múlnak. Egyébként a kerületi önkormányzattal, a polgármesterrel, a jegyzővel mindig jó volt a kapcsolatom, a mai napig az. A főépítész úrral is remekül tudunk együttműködni. Nyolc éve dolgozom itt, magamat is stúdióépítőnek vallom, mert az én cégvezetőségem alatt építettünk 5 raktárt, tv-s műtermet, egy új, kisméretű műtermet, megépült a kültéri vizes medence, utakat, parkolókat hoztunk létre. Mondhatni, belaktuk a területet. De mindig kitalálunk valamit. Legutóbb például kutyafuttatót alakítottunk ki.
A cannes-i pályázatukban szerepelt, hogy az Origo „zöld stúdió”. Ez mit jelent?
A mellettünk lévő szemétégetőben egy százmilliós beruházás keretében felépült egy saját hőközpontunk. A hőenergiát, amellyel fűtjük a stúdiókat, a szemét elégetéséből nyerjük. Saját, föld alatti vezetékeinken jut be a hő hozzánk. Nemcsak az eső-, hanem a talajvizet is hasznosítjuk. Olyan megoldásokra törekszünk, hogy minél kevesebb karbonlábnyomot hagyjunk. Vettünk egy présgépet, amely a hulladékot tömöríti, így jóval kevesebbszer kell a szemetet elszállíttatnunk. A bioszemétből granulátumot készítünk, amellyel a talajt lehet trágyázni. Igyekszünk rávenni a produkciókat, ezt a szolgáltatást is vegyék igénybe. Van egy üvegházunk, amelyben használjuk a granulátumokat, fűszernövényeket termesztünk. Nálunk a produkciók úgynevezett zöld energiát vásárolhatnak, kérés esetén ezt igazoljuk a számukra.
Az előtérben található egy térképfal, amelyen azoknak a magyar származású hollywoodi sztároknak a születési helyét jelölik, akik sikereket értek el a filmszakmában.
Igyekszünk ápolni, megőrizni a hagyományokat, az értékeket. A Magyar Hollywood Tanácsot támogatjuk, számos közös rendezvényünk van. Az Origo Talent Network-t azért hoztuk létre, hogy az idegen nyelvet beszélő magyar, vagy a nálunk élő külföldi színészeknek nagyobb lehetőséget biztosítsunk a szereplésre külföldi filmekben, összekötjük őket az itt forgó produkciókkal. Nem kell feltétlenül ide-vissza reptetni színészeket, helyben is vannak több mint megfelelő emberek a feladatra. Egyszerűbb a szerződéskötés, a produkciók nagyobb visszatérítésben részesülnek, így mindenki jól járhat.
Olyan barátságos környezetet igyekszünk teremteni, hogy szeressenek ide visszajönni a produkciók. Nekem nagyon jó érzés volt hallani, amikor egy amerikai producer azt mondta, annyit jót hallott az Origóról, hogy eljött megnézni, igaz-e, és meggyőződött arról, hogy minden igaz.
Fekete Sándor
Comments are closed.