A mentők akkor tudnak a leghatékonyabban dolgozni, ha gépkocsivezetőik segítséget kapnak a többi közlekedőtől – mondta el Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője egy, a mentők számára szervezett vezetéstechnikai tréningen.
Őri Kiss Zsolt, az Országos Mentőszolgálat vezető instruktora szerint a megkülönböztető jelzéssel érkező mentősofőr számára a lámpás kereszteződéseken való áthaladás a legnehezebb, mert az autósok reakcióját is figyelni kell: észrevette-e a mentőt, merre húzódik le, a mögötte álló autó követi-e a többiek mozgását? Ilyenkor azzal is segíthetjük a mentőt vezetőket, ha akár egy kézmozdulattal jelezzük számukra, észrevettük, hogy jönnek.
A sziréna hangjára sokan kiszámíthatatlanul reagálnak, és elfeledkeznek, hogy ilyenkor nem kell betartaniuk a KRESZ előírásait. Őri Kiss Zsolt szerint a legjobb, hogy együtt mozgunk a forgalom dinamikájával, ami azt jelenti, hogy nemcsak az előttünk haladó járműre fókuszálunk, hanem arra is figyelünk, mi történik mögöttünk és három-négy autóval előttünk.
Kétsávos úton sokan helyesen az út két szélső oldalára húzódnak, de előfordul, hogy valaki beragad a mentő számára felszabadított középső területen. Próbáljuk megfigyelni, hogy a mentős irányjelzője villog-e, mert ezzel jelzi, merre haladna tovább. Jelezzük mi is egy villantással, hogy észrevettük a mentőautó szándékát.
Őri Kiss Zsolt hozzátette: – Ha a mentősnek fékeznie kell vagy megállásra kényszerül, akár 20 másodpercet is veszíthet, ami rengeteg idő. De nem a sebesség maximalizálása, hanem a folyamatos haladás a lényeg. A hirtelen fékezések és irányváltások a beteget az autóban ellátók munkáját is megnehezítik.
Comments are closed.