Régi csónakmotorokkal telt meg a Bocskai utca egy rövid szakasza az áprilisi emléktábla-avatás idejére. A 71-es számú ház ugyanis egykoron a híres csónakmotor-készítő, ifjabb Buday Béla tulajdonában állt.
Két éve alakult az egyik közösségi portálon az a csoport, amely a Magyar fahajók, csónaképítő mesterek, csónakmotorok nevet viseli, és azokat a motorcsónakbarátokat tömöríti, akik egykor verseny- vagy túrahajókkal közlekedtek a Dunán. A csoport szervezője Dudás Péter, aki az elmúlt évben megpróbált minél több emléket állítani a motorcsónaksport legendáinak.
„Egy éve májusban a XIII. kerületben Karsai Béla csónaképítő mesternek, majd októberben a Ferencvárosban a centenáriumát ünneplő csónakmotorüzem tulajdonosa, Paulini Géza emlékére állítottunk emléktáblát” – emlékeztet Dudás Péter. Ennek a sorozatnak részeként értek a mai utódok Rákospalotára, ahol a múlt század első felében a híres Buday csónakmotorüzem működött.
„1948-ban jártam itt először – meséli a sokszoros magyar bajnok, 175 köbcentiméteres kategóriában többszörös sebességi világcsúcstartó Sebes Emil –, villamossal jöttem, melytől még rengeteget kellett gyalogolnom. Szerencsére Buday bácsi soron kívül megcsinálta, amit kértem, így meg tudtam várni a javítást.”
A Buday-motorok a múlt század első felében nagyon ismertek voltak. Ilyet használtak a Margit-hídi átkelőnél közlekedő kompok, a Fertő-tavon szolgálatot teljesítő vízi határőrök, a Magyar Honvédség rohamcsónakjai, illetve a motorcsónak-versenyzők mellett magánemberként Dinnyés Lajos hajdani miniszterelnök is.
Comments are closed.