A mintegy 10 hónapig tartó 2017/18-as tanév hamarosan véget ér. A szülők pedig értesülnek csemetéjük tanulmányi átlagáról. A bizonyítványt sok helyen már az utolsó tanítási nap kiosztják, de honnan is ered ez a szokás és az oktatási értékelés?
A rangsorolás az iskolákban a XIV. században kezdődött, ekkor még a tanári asztaltól számított ülőhely jelentette a sorrendiséget. A XVII. században is az eredmények alapján alakították az ülésrendet. Míg az 1651-ben Nagyszombaton megjelent Manuale Parochorum című útmutatóban módszertani ajánlás olvasható az egyházi felettesek, a szülők vagy a földesúr jelenlétében történő dicséret, jutalmazás ösztönző szerepéről. Az 1777-ben kiadott Ratio Educationis tanügyi rendelet pedig részletesen tárgyalta az értékelés szempontjait.
A számjegyes osztályozást azonban csak később kezdték bevezetni, a magatartást, a figyelmet, a szorgalmat pedig az 1862/63-as tanévtől mérték, az Eötvös-féle törvény 1868-tól tette kötelezővé az elemi iskolákban az osztályozást. További részleteket az Életképek 11. számában olvashatnak.
Comments are closed.