Átlagos olvasási idő: 2 perc

Az állatok jelenléte csökkenti a szorongást, növeli a motivációt, segíti a gyerekek érzelmi, szociális és kognitív fejlődését. Egy négylábú társsal végzett foglalkozásokon a gyerekek játszva tanulnak, miközben több a sikerélményük. Jánosi Mónika pszichológust, állatasszisztált terapeutát arról kérdeztük, miben más az állatokkal végzett fejlesztés és hogyan született meg ennek kapcsán egy különleges munkafüzet.

– Miért nyílnak meg könnyebben a gyerekek, ha egy állat is velük van?

– Az állatasszisztált terápia nem új keletű módszer – kezdi Jánosi Mónika. – Az 1960-as években Boris Levinson amerikai pszichológus figyelte meg, hogy egy viselkedési zavarokkal küzdő kisfiú csak akkor kezdett kommunikálni, amikor a kutyája is jelen volt a rendelésen. Azóta számos kutatás igazolta, hogy az állatok – legyen szó kutyáról, macskáról vagy akár lóról – segítik az érzelmi oldódást, növelik az önbizalmat, javítják a szociális készségeket, és motiválják a gyerekeket a tanulásra. Egy kutya jelenléte biztonságot ad, észrevétlenül oldja a feszültséget, és olyan kapcsolatot teremt, amelyre a gyerekek nyitottan reagálnak. Ilyen órákat már régóta tartok a XV. kerületi gyerekeknek is, a tapasztalatokból pedig egy munkafüzet is született.

– Hogyan zajlik egy kutyás fejlesztő foglalkozás?

– A foglalkozásokon Polár, a terápiás Golden retriever is aktív résztvevő. A gyerekek vele együtt végeznek különféle feladatokat, amelyek fejlesztik a figyelmet, memóriát, logikát, tér- és időérzéket, valamint az együttműködési, kommunikációs készségeket. Polár nemcsak jelen van, hanem visszajelzést is ad: ha valami jól sikerül, nyalogatással vagy ugatással „dicsér”. A gyerekek közben megtanulják felismerni és kifejezni az érzéseiket, empátiát tanúsítani mások iránt – ez különösen fontos például autizmus spektrumzavarral élő gyerekeknél. 

– Hogyan kapcsolódik ehhez a munkafüzet?

– A foglalkozások során szerzett tapasztalatok alapján Méri Dorottya gyógypedagógus-logopédussal közösen készítettünk egy munkafüzetet, amely az iskolakezdéshez szükséges alapkészségek játékos fejlesztését célozza – mondja Mónika. – Az Irány a suli! című kiadványban olyan feladatokat találunk, amelyek önállóan is elvégezhetők, de akár terápiás kutyával is kiegészíthetők. A cél az volt, hogy a szülők, pedagógusok és fejlesztők számára is használható, praktikus eszközt adjunk a kezükbe, amely segít felkészíteni a gyerekeket az iskolai életre akár otthon, akár intézményi keretek között.

– Miért volt szükség egy ilyen kiadványra?

– A pandémia idején világossá vált, mennyire kiszolgáltatott helyzetbe kerültek a családok – emlékeztet Mónika. – A Lépjünk, hogy Léphessenek Egyesület felmérése szerint az sajátos nevelési igényű gyerekek 8 százaléka semmilyen távoktatásban nem részesült, 15 százalékuk pedig csak heti egyszer tudott kapcsolatba lépni a pedagógussal. Sok szülőnek magának kellett megoldania a fejlesztést. Ezért hoztuk létre a munkafüzetet: hogy otthon is lehessen vele dolgozni, és valódi segítséget nyújtson azoknak, akik nem jutnak el rendszeresen fejlesztő szakemberhez. A pozitív visszajelzések nyomán már dolgozunk a kiadvány folytatásán is.

– Hol érhető el a munkafüzet, és hol lehet többet megtudni Polárról?

–  A munkafüzet a Líra könyvesboltban kapható. Polárról és az állatasszisztált terápiás foglalkozásokról pedig a kerületi székhelyű Fejlesztő Palota Képességfejlesztő Játszóház Facebook-oldalán található bővebb információ. A célunk az, hogy minél több családhoz eljusson ez a szemlélet: a tanulás lehet örömteli, ha szeretettel és játékossággal közelítünk hozzá – akár egy kutya segítségével.

Comments are closed.