Palota Tehetségfejlesztő Egyesület: boldog gyerekekkel dolgozunk együtt
A Palota Tehetségfejlesztő Egyesület elnyerte a Kiválóra Akkreditált Tehetségpont címet a Nemzeti Tehetségsegítő Tanácstól. Azt a programot értékelték a szakértők, amelyet közel húsz éve folytatnak, azóta létezik a XV. kerületben rendszerszintű tehetségfejlesztés.
Újpalotán, a Hartyán köz 3. alatt található az intézmény, amelyben 11-féle foglalkozást kínálnak a gyerekeknek különböző műveltségi területeken: a sakktól a robotikán át a drámajátékig – tudtuk meg a Palota Tehetségfejlesztő Egyesület elnökétől, Latyák Tamástól.
Régebben jellemzően és elsősorban az iskolákban zajlott a tehetségkutatás, -fejlesztés, de egyre több civil szervezet is bekapcsolódik ebbe a munkába. A tehetséges gyerekekkel való rendszerszintű foglalkozás legalább olyan fontos az oktatásban, mint a lemaradók felzárkóztatása – hangsúlyozta az elnök. Ehhez adja hozzá azt a pluszt az egyesület, amelyet a lehetőségei biztosítanak. Önkormányzati támogatásból működnek, a Palota Tehetségfejlesztő Központ épületét is a kerület biztosítja, illetve a foglalkozásokra járó gyerekek szülei is hozzájárulnak a kiadásokhoz. „És természetesen figyeljük a pályázati kiírásokat is.” Tizenöt pedagógussal, kollégával dolgoznak együtt, ők vezetik a szombati foglalkozásokat.
Ahhoz, hogy segíteni tudjanak a tehetséges gyerekeknek, meg is kell találniuk őket. Az elnök elmondta, a kerület legtöbb óvodájával és iskolájával jó kapcsolatot ápolnak, mindenütt van olyan pedagógus, aki figyeli, keresi a tehetségeket. Az óvodák önkormányzati fenntartásúak, velük sokkal könnyebb a kommunikáció, mint az iskolákkal, hiszen bejáratott csatornák segítik az együttműködést. A pedagógiai szakszolgálattól is irányítanak hozzájuk gyerekeket. Jó néhány év kellett a „jelzőrendszer” kiépítéséhez.
Az egyesület szakmai munkáját dr. Duró Zsuzsa, a neveléstudományok doktora, tehetségfejlesztő szakértő irányítja. Indításképpen elárulja, hogy szíve csücske a gyerekekkel való foglalkozás. Magyarországon 1998 óta képeznek pedagógusokat kimondottan tehetségfejlesztésre. A hazai rendszer holland mintán alapul. „Számos kolléga van, aki kiváló szakembere ennek a pedagógiai részterületnek. Nagyon oda kell figyelni, hogy a tehetségeket megtalálva ne terheljük túl őket, de törekedni kell arra, hogy mindig egy kicsit magasabbra emeljük a képességszintjüket.”
Két évtizede a Hubay Jenő Zeneiskolában már foglalkoztak tehetségfejlesztéssel, ahol dr. Duró Zsuzsa tehetségkoordinátorként dolgozott. Két témában indult a fejlesztés: észpörgető matematika-logika és drámapedagógia, ehhez jött később a sakk, amely bizonyíthatóan erősíti a figyelemkoncentrációt, a több lépéssel való előre gondolkodást és még sok egyéb képességet is. Később ezek bővültek a kézműves, képzőművészeti, zenei foglalkozásokkal, így létrejött az egyedülállóan komplex foglalkozásrendszer.
Amikor kiszorultak a zeneiskolából, az önkormányzattól lehetőséget kaptak, hogy létrehozzák a Palota Tehetségfejlesztő Központot. A kerületben kiépült tehetségjelző rendszer tagjai – a szülők, az óvodák, az iskolák, a művelődési házak – ide irányítják a gyerekeket. Nem azt mondják az egyesületnél, hogy „jönnek a szombati fejlesztésre a gyerekek”, hanem „azért jönnek, hogy jól, felszabadultan érezzék magukat”. Egyre több óvodás jár hozzájuk, úgy tűnik, az óvónők, a szülők is egyre nyitottabbak arra, hogy gyermekük részt vegyen a tehetségfejlesztő foglalkozásokon.
Az egyesület szakmai vezetője elmondta, hogy köszönet illeti a kerületi önkormányzatot, amiért maximálisan támogatja a munkájukat. „Ez egy tehetségbarát kerület.” Heti rendszerességgel 30-40-en vesznek részt a foglalkozásokon, de olyan is volt már, hogy a létszám elérte 100-at. Minden tehetséggel egyénre szabott fejlesztési terv, „menetrend” szerint foglalkoznak. Milyen visszajelzéseik vannak? Az elnök elmondta, hogy az óvodás koruk óta hozzájuk járó diákok nyolcadikban megkérdezik tőlük, hová, milyen középiskolába jelentkezzenek. Igazi bizalmi kapcsolat alakul ki a fejlesztő műhely és a családok között. Beszámolnak arról, hogyan sikerült az érettségi, hogyan képzelik el jövőjüket, és köszönik azokat az élményeket, amelyeket az egyesületben éltek át. „Mi pedig boldogok vagyunk, hogy hozzásegítettük gyermekeinket, hogy sikeressé és boldoggá váljanak” – tette hozzá dr. Duró Zsuzsa.
Fekete Sándor
Comments are closed.

