Egy modern városközpont megteremtése a cél. A mostoha sorsú Újpalota lakói régóta várják, hogy a Zsókavár és az Erdőkerülő utca állapota rendben legyen. Most érkezett el a pillanat, kezdődik a felújítás, búcsút lehet inteni a kollektivizmus lakóteleppel kapcsolatos alapérzetének. Aminek persze az is része, hogy amikor megépült a panelrengeteg, néhány Moszkvics és Trabant árválkodott a házak előterében. Most meg az van, hogy belefullad a város a közlekedés okozta konfliktusokba.
A tervek régóta megvannak, de a koronavírus-járvány hátráltatta a munkálatokat. Ezért a már meglévő engedélyeket újra és újra meg kellett újítani. A felújításról szóló szerződést végül június 23-án írták alá a felek. – Egy ilyen beruházásnak két díja van – mondta akkor az egyik illetékes a városházán. – Az egyik maga az építés költsége, a másik az, amit a lakosságnak el kell közben viselnie, hiszen az építés porral, zajjal és forgalomtereléssel jár.
A beruházás költsége nettó 956 millió forint (az ÁFÁ-val, tartalékokkal, műszaki ellenőrzéssel növelt összeg 1,35 milliárd forint), a munkát a Strabag Építő Kft. végzi el. A két utcában teljes hosszban megújítják az útpályát, létrejön három új gyalogátkelő, ezek közül az egyik a Páskomligetnél lesz, a másik kettő az Erdőkerülő úti buszvégállomásnál, illetve a Nyírpalota úton létesül. Akadálymentesítik a Fő téri villamosmegállót, 25 új fát ültetnek, korszerűsítik a közvilágítást, a Zsókavár utca egy részén a járdát is felújítják. A lakótelepi parkolásgondokat úgy oldják meg, hogy az eredetileg kétszer két sávos Zsókavár utcában a szélső sávból gyakorlatilag parkolósáv lesz. Az Erdőkerülő úton mindkét oldalon lehetséges lesz a továbbiakban is a parkolás.
A két utca felújításának befejezése jövő nyár elejére, 2023 júniusában várható.
Augusztus 16-án, kedden az építők képviselői és az önkormányzati vezetők találkoztak a helyi lakosokkal, az egy évig tartó munkálatokról tájékoztattak. Rácz Zoltán, a Budapesti Közlekedési Központ osztályvezetője – amúgy helyi lakos – elmondta, hogy szeptember 3-án kezdődik a forgalomelterelés. Az Erdőkerülő utcát az építés idejére egyirányúvá teszik, a Zsókavár utcában viszont marad a kétirányú közlekedés. A 69-es villamos peronját átépítik, ezért egy időre villamospótlásra is szükség lesz. A társasházak előtti parkolókban végig lehet majd parkolni, miközben sokhelyütt megállási tilalmat vezetnek be. A kivitelezőnek ügyelnie kell arra, hogy a szemetesek be tudjanak járni a házak közé, a gyalogosok számára az egyik oldali járda általában rendelkezésre áll. Az építkezés alatt folyamatos lesz a tájékoztatás, a BKK a Facebook-oldalán és szórólapokon is elmagyarázza az építés részleteit. De azért lesznek majd panaszok, amelyek megvizsgálását külön terv alapján végzik.
Sipos-Timkó Gábor projektvezető a BKK részéről a másik kapcsolattartó. Minden építéssel kapcsolatos panasz hozzá és Rácz Zoltánhoz jut el, ők ketten orvosolják a problémákat. Figyeltek arra, hogy a Zsókavár utca felől az SZTK épülete és a buszmegálló megközelíthető legyen, de azért senkit ne lepjen meg, ha gyakorta lesznek a környékben megállási és parkolási tilalmak. – Igyekszünk minimalizálni a parkolási anomáliákat – mondta Rácz, és hozzátette, a gyalogos közlekedés változásai ki lesznek táblázva. A villamos végig járni fog, kivéve azt az időszakot, amikor az új peron átépítési munkálatait elvégzik ősszel. Olyan is lesz, hogy nem áll meg a villamos a Fő téren. A buszok változtatás nélkül közlekednek, a Nyírpalota út így megközelíthető lesz.
A lakók szóvá tették, hogy a Lidl és az Aldi parkolóit most csak a vásárlók használhatják, ez ügyben tenni kéne valamit. Elhangzott aztán, hogy az építés idején mindkét áruház parkolóit használhatják a nem vásárló autósok is ideiglenes parkolóként (látatlanban: ebből azért lehetnek gondok). A belső, zárt parkolók, amelyek a lakóházak előtt vannak (például a Kőrakás parkban), megközelíthetők lesznek, azok mondjuk önkormányzati kezelésben vannak, a BKK a két út felújítását intézi. A lakók felvetették azt is, hogy az új gyalogátkelőket el kell látni hangjelzéssel is. Elhangzott, hogy ma már nem is lehet másfélét létesíteni.
A lakók, akik szép számmal megjelentek a tájékoztatón és erőteljes érdeklődést tanúsítottak, a parkolást nagyobb gondnak látják, mint az építés következtében felszálló port. Többen elmondták, tarthatatlan, hogy sokan a saját autóik mellett kis vállalati furgonjaikkal és teherautókkal is ott parkolnak a házak előtt, irgalmatlan a zsúfoltság, ami az építkezés alatt még súlyosabb lesz, mert mindenki meg akar majd állni valahol. Rácz Zoltán elmondta, vannak jelenleg is olyan megtűrt állapotok, amelyek a jövőben megszűnnek. Ilyen például a villamos melletti parkolás. Azt különben, hogy különbséget tegyünk – méret alapján – a parkoló autók között, nem lehetséges, mondta.
Cserdiné Németh Angéla polgármester a lakosok türelmét kérte. Utalt rá, hogy az építkezés nem az a műfaj, amelyben ne lennének váratlan és kényelmetlen fordulatok. Arra kérte a hallgatóságot, hogy mindenki koncentráljon a végeredményre, és a lehetőségeihez mérten működjön együtt az építőkkel. Amikor a munkákat befejezik, Újpalota nem az lesz, mint ami volt. (PP, Rab László, 2022. augusztus 17. – Képek: PP és STG/Csokonai)
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.