Folytatta diadalmenetét az Újratervezés című rövidfilm, amelyet 2012-ben Újpalotán és Pestújhelyen forgattak, és abban az évben a Rákospalotai Rövidfilmszemlén is bemutattak. Tóth Barnabás filmjét az interneten több mint egymillióan megnézték már, és az Újratervezés a berlini Car Shorts Fesztivál első díját is megnyerte. Erről és a filmmenedzselés kulisszatitkairól a rendezőt kérdeztük.
– Melyiket értékeled többre, azt, hogy ennyire szeretik a filmedet, vagy azt, hogy ismét fesztiváldíjat nyert?
– Egy rendező azért készít filmet, hogy azt szeresse a közönség. Ezért mindig ez a legfontosabb szempont. Hogy ilyen sokan megnézték az interneten, az nekem is meglepő volt, de nem tagadom, nagyon örülök neki. Az eddigi 16 közül az Újratervezés volt az első olyan filmem, amelyet magam próbáltam meg menedzselni, két év alatt összesen 170 fesztiválra küldtem el, ebből harmincba beválogatták és tízen ért el helyezést. Ez nem annyira jó arány, ugyanis a Vonaton című filmem ennél jobb mutatókkal rendelkezett, de a közönség és a zsűri véleménye ritkán szokott egyezni.
– A berlini sikeredről is a közönség „tehetett”.
– A berlini fesztivál azért volt érdekes, mert internetes szavazáson a közönség döntötte el a sorrendet. Összesen 351 autós filmet neveztek, abból egy zsűri kiválasztotta a legjobb huszonnégyett, a nézők pedig négy hétig szavazhattak rájuk. Nem tudtuk követni a szavazás állását, de a kommentekből kiderült, hogy jól állunk. Az Újratervezésre néhány nap alatt háromszázötvenen reagáltak, míg a többi filmre összesen ha száz vélemény érkezett.
– A filmmel járó pénzdíjat mire fordítod?
– Úgy szerződtem a Csokonai Művelődési Központtal 2012-ben, hogy ha a film pénzdíjat nyer, akkor a 2000 euró feletti összeget berakjuk egy kasszába, amelyből később ismét filmet forgatunk. Az Újratervezés nem először nyert 3000 eurót, így a kasszában elegendő pénz gyűlt össze a forgatásra. A tervek szerint december 6-án, 7-én egy budaörsi műtőben forgatunk a világvégéről szóló filmet, amelyben Bálint András játssza a főszerepet. Merőben más alkotás lesz, mint az Újratervezés, és az is lehet, hogy a közönség kevésbé, a fesztiválok zsűrije pedig jobban fogja szeretni.
– Akkor most végleg elengeded az Újratervezés kezét?
– Egy film utóélete általában két évig tart. Ezen pedig már túlvagyunk. A lehetőség azonban még adott, akár az Oscarért is versenybe szállhat a film. Ehhez már csak az kellene, hogy előbb listára vegyék, majd jelöljék a díjra. Sajnos, erről nem a közönség fog dönteni.
Comments are closed.