A Budapesti Közlekedési Központ a Fővárosi Önkormányzat megbízásából készíti azt a részletes megvalósíthatósági tanulmányt, amely segít eldönteni, hogy szükséges-e új kapcsolat építése Óbuda és Újpest között. Egy 2017-es kormányhatározat nyomán a 2021 márciusában kezdődő tervezési munkával párhuzamosan a BKK részvételi folyamatot indított, amelyben a lakosság álláspontját kérte a tervezett új hídról. Ennek folyománya, hogy máris elvetették az autópálya-természetű és áteresztőképességű nagy híd tervét. A Fővárosi Önkormányzat vezetése elkötelezett a fenntartható közlekedésfejlesztés mellett, ezért fontosnak tartja, hogy a híd és kapcsolódó úthálózata ne terhelje indokolatlan mértékben a közvetlenül érintett lakókörnyezetet és a kapacitások növelése által ne generáljon nagyobb autóforgalmat Budapest egészében. Ezek a tervezés fontos keretei, amelyek a Budapesti Mobilitási Terv, valamint a 2021-ben elfogadott Otthon Budapesten – Integrált Településfejlesztési Stratégia esélyteremtő, zöld és nyitott Budapest célkitűzéseiből erednek. A Tizenötödik Balogh Samut, a főpolgármester várostervező kabinetfőnökét kérdezte arról, mire lehet számítani az új híd terveivel kapcsolatban. Először az Óbudán és Újpesten felmerült aggályokról beszéltünk, a III. és a IV. kerületi polgármester (Dr. Kiss László és Déri Tibor) ahhoz a feltételhez kötötte az új híd építését, hogy előbb bővíteni kell az M0-ást.
– Ezt a problémát ismerjük – mondta Balogh Samu –, egyeztettünk eddig is az érintett kerületekkel és vezetőkkel. A híd és az autós úthálózat évtizedek óta szerepel a főváros terveiben. Pont azért indítottunk most felülvizsgálatot, hogy megnézzük, továbbra is aktuális-e az igény, érdemes-e megépíteni, vagy más megoldást kell találni. Hiába régi a terv, az még nem biztos, hogy jó is. Ismerjük a kerületi vezetők álláspontját, kinyitottuk a kérdést, van tehát miről beszélni. És megvan lehetőség a korrekcióra. A társadalmi egyeztetés második köre zárult nemrég, az első kör alapján zártuk ki, hogy autópálya-méretű hidat építsünk.
![](https://perpal.hu/wp-content/uploads/2022/05/1652887146-temp-iLBniB_cikktorzs-komplex-kicsi-650x360.jpg)
Arról is kérdeztünk, kinek lenne pénze egy ilyen óriási projektre. – A hídépítés kormányzati beruházás, már a tervezésre és a megvalósíthatósági vizsgálatra is a kormány biztosította a pénzt – mondta a kabinetfőnök, aki azt is hangsúlyozta, van rá esély, hogy egyszer majd megépüljön a híd. – Abban mi is egyetértünk az érintett polgármesterekkel, hogy az M0 északnyugati szektora (a 10-es és a 11-es út közötti szakasz) a híd megépítésének előfeltétele – mondta Balogh Samu. – Ennek az útnak tehát mindenképpen előbb kell megépülnie, mint az Aquincumi hídnak. Nem az tehát a döntő, hogy mennyi idő a terveket elkészíteni, a híd egy hosszú távú fejlesztési program részeként jöhet létre leghamarabb a 30-as években. Most még csak ott tartunk, hogy értékeljük a budapestiek visszajelzéseit. A kérdőívek ismeretében határozunk arról, hogyan tudunk továbbhaladni.
![](https://perpal.hu/wp-content/uploads/2022/09/baloghsamu24-650x434.jpg)
Sipos Gábor XV. kerületi főépítész korábban Óbudán is dolgozott, hét évig ott is főépítészként, így ismeri az ottani viszonyokat is. – Szükségesnek tartom – mondta –, hogy legyen a Dunán egy újabb közlekedési kapcsolat, az más kérdés, hogy hogyan. A körvasúti körút és így a híd ötlete már sok évtizede szerepel a a városfejlesztési elképzelések között. Legutóbb 2006-ban készültek olyan fővárosi tervek, melyek tartalmazták az új híd és az M3-as autópálya bevezető szakaszának összekötését. A Megyeri hídnak más a szerepe, melyet még az M0-ás autópálya északi részének a hiánya miatt, nem tölt be teljeskörűen. Az átkötésre leginkább Óbudának van szüksége, a Vörösvári-Bécsi út-Árpád-híd tengely forgalmát lehetne megosztani vele. A város haránt irányú átjárási kapcsolatait javítani kell, de ezt nem egy újabb Hungária körút típusú közúti elemmel kell megoldani.
Sipos Gábor arról is beszélt, hogy az érintett kerületek közül leginkább a XV. kerület a kitett, mert az M3-as autópálya bevezető szakaszán beérkező forgalmi terhelés a kerületet gyakorlatilag ketté szeli. – Rajtunk a híd olyan sokat nem segít – fogalmazott a főépítész –, hiszen a vasúti felüljáró utáni szakasznál lehet majd a forgalom megoszlásáról és bizonyos szakaszokon csökkenéséről beszélni. Az új tervekben előrelépés a mi szempontunkból az, hogy a korábbi, több mint 80 telkek érintő közúti csomóponti elképzelések helyett egy új, körforgalmat tartalmazó javaslat szerepel, minimális területigénybevétellel. Mi azt képviseltük az egyeztetéseken, hogy a kerület eddigi kitettsége ne legyen rosszabb a mai forgalmi helyzetnél, és készüljenek olyan kompenzációs intézkedések, amivel a káros környezeti hatásokat ellensúlyozni lehet. Az lenne a kívánatos, hogy már a városhatárnál álljon meg a forgalom, és csak olyan ütemben eresszük be azt, melyet a belső úthálózati kapacitás „dugómentesen” képes elvezetni. Ehhez P+R parkolókat kellene építeni, alapvetően már az agglomerációs településeken, de nálunk az M3 bevezető szakasza mentén is, megfelelő közösségi közlekedési lehetőség biztosításával. Át kell szoktatni az autósok minél nagyobb hányadát a közösségi közlekedésre, melyet megfelelő szintre kell fejleszteni. Ennek egyik eleme például a tavaly elfogadott budapesti vasútfejlesztési stratégia (BVS). Ez egy hosszú és költséges folyamat lesz, de mielőbb meg kell kezdeni.
![](https://perpal.hu/wp-content/uploads/2022/09/sipos-650x434.jpg)
Sipos Gábor szerint szemléletváltásra is szükség van. Nem az agglomerációs Pestre bejáró autósok sokaságát kellene segíteni az akadálytalan bejutásban, hanem az itt maradt városlakók egészségesebb életkörülményeinek biztosítását kell előtérbe helyezni. A túlzott kiköltözés mára nem csak a fővárosban, hanem az agglomerációs településekben is fenntarthatatlan változásokat eredményezett. A kiköltözési hullám mérséklése összetett feladat: megfelelő és megfizethető lakhatási alternatívákat kell biztosítani lehetőség szerint a városon belül, ahhoz, hogy érdemben csökkenjen a gépjárműforgalomból keletkező teher. (PP, Periszkóp Palotán, Rab László, 2022. szeptember 13.)
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.