Összesen 32 oszlopot rekonstruálnak, 24-et pedig gondosan restaurálnak – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A helyreállításnál az 1914-es megjelenést vették alapul, ezért a munkához korabeli fotókat, cikkeket és egyéb dokumentumot is felhasználnak.
A BKK közleménye szerint gondos és aprólékos munkával rekonstruálják és restaurálják a Lánchíd történelmi, díszes világítóoszlopait. A kandeláberek technikailag is megújulnak: az eddigi nátriumlámpás világítás helyett mindegyik korszerű és energiatakarékos LED-fényforrással működik majd. Az oszlopokat már a tavaly nyári lezáráskor kezdték el leszerelni, hogy a bontási munkák kezdetére valamennyi kandelábert eltávolítsák. Részletes dokumentáció hiányában egy alapos állapotfelméréssel kezdték a munkát az oszlopokon. A BKK tájékoztatása szerint az eredeti közvilágítási oszlopokból négy nagy, három lámpatesttel felszerelt, Széchenyi-korabeli bronzkandeláber maradt meg. A két világháború között (amikor a közvilágítás korszerűsítése miatt sűrűbben kellett elhelyezni az oszlopokat) már vasöntvények kerültek a hídra, és szintén vasöntvényeket használtak a Lánchíd 1949-es helyreállításakor is. Ilyen vasöntvény az egy lámpatestes, 12 darab parti és a 8 pilonkandeláber, valamint a 32 egyágú hídkandeláber is.
Mohácson készül a vasszerkezet
A kutatások után aprólékos munkával tervezték meg és készítették el a kandeláberek öntőmintáit, amelyekkel a mohácsi öntödében gyártják a világítóoszlopok vasszerkezetét. Az öntödében a korabeli technológiához hasonlóan, de modern eszközökkel folyik a munka. A restaurált és az új vasöntvényből készült kandelábereket is a Lánchíd kékesszürke színére festve teszik vissza a helyükre, míg a négy Széchenyi-korabeli nagy kandelábereknél az eredeti bronzfelület látszik majd. A Budapesti Közlekedési Központ közleményében azt írta: hazánk egyik legfontosabb kulturális örökségének és jelképének korszerűsítése a tervek szerint 2023-ig tart, de az útpálya már idén év végén elkészül.
Comments are closed.