Végső esetben akár a teljes szakasz is leállhat, ha az ukrán háború miatt nem érkezik pótalkatrész a szerelvényekhez – tudta meg a Népszava.
A lap információi szerint már egy hónapja semmilyen alkatrész nem érkezett a szerelvények orosz gyártójától, a Metrowagonmash-tól, sőt, a cég szakemberei sem jöttek az elmúlt időszakban Oroszországból. A lappal a Budapesti Közlekedési Vállalat ugyanakkor azt közölte, hogy bár a vagonok karbantartását egyelőre nem befolyásolja Oroszország ukrajnai inváziója, de az alkatrészkészlet csak néhány hónapra elegendő, függően attól, hogy milyen gyakran kell azokat cserélni.
A BKV szerint egyelőre azt sem tudni, hogy a háborús felszerelések előállítására átállított gyár készít-e egyáltalán egyéb alkatrészeket. Rontja a helyzetet, hogy a 2020-as szakértői jelentés azt állapította meg, hogy az új orosz metrószerelvényeken 18 sorozathiba található, ezért különösen nagy a karbantartási igényük.
A szakértő jelentés akkor is komoly kockázatként kezelte, hogy az orosz gyártó monopolhelyzetben van az alkatrészek utánpótlásában – írta a lap. A BKV kérdésre elmondta, hogy folyamatosan vizsgálják a hazai beszerzési és szállítási lehetőségeket.
A Metróért Egyesület elnöke az üggyel kapcsolatban azt mondta, hogy most jöhet jól az a konstrukció, hogy több egységet is külföldi cégektől vásároltak az oroszok. Ilyen a motor, amely japán gyártmány, így azok esetleges pótlása talán nem jelentene akkor nehézséget. A probléma a kopóalkatrészekkel van, mint amilyeneket a kocsiszerkénybe és a forgóvázba építettek, azok orosz gyártmányúak, ahogyan számítógépes vezérlőegység is.
Comments are closed.