Mi köze van a Szerencs utca és az M3-as autópálya kereszteződésének az egészen távol lévő repülőtérhez? Vigyázat, mélyvíz! A Periszkóp Palotán alkalmi oknyomozása következik.
Egy mai hír szerint felújítás miatt több hónapra lezárják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér egyik kifutópályáját, emiatt egyes területek fölött megnövekedhet a légi forgalom.
Az „egyes területek” közé tartozik a 15. kerület is, Rákospalota a délkeleti szélirány mellett érintett térségnek tekinthető, közli az MTI. Június közepéig gyakrabban bukkannak fel a városrész fölött a le és felszálló gépek, növekszik a zajártalom. A több mint három kilométer hosszú 1-es, régebbi kifutópálya vecsési végénél található földet érési zónában, mintegy 900 méter hosszúságú szakaszon vált szükségessé a teherbíró burkolatot alkotó betontáblák teljes cseréje.
Eddig a hír. Nem dől össze a világ, csupán az történik, hogy kicsit zajosabbak lesznek a kerti mulatságokon készített alkalmi videofelvételek. Aki nem szereti a repülőgépeket, több bosszúságban lesz része. Hogy hány repülőgéppel lesz több Palota egén nappal és az éjszakában, nem lehet pontosan tudni.
Nem ez az első eset, hogy Ferihegy „beleszól” a kerület életébe. A legenda szerint egy hajdani furcsa „reptéri” esemény volt az oka annak az esetnek, ami végül azt eredményezte, hogy alsórendű út keresztezheti az autósztrádát. A Szerencs utca és az M3-as autópálya kereszteződéséről van szó. Ha az Észak-Magyarországról érkező vagy oda igyekvő autósok dugó miatti káromkodásait idetennénk, valószínűleg hónapokon át tartana az idézetdömping.
De mi köze van a szerencsétlen Szerencs utcai kereszteződésnek a Ferihegyi repülőtérhez?
A szálak 1985-be vezetnek. Méghozzá úgy, hogy Vlagyimir Putyin idei, februári látogatása idején a zavartalan közlekedés biztosítása miatt lezárták a Ferihegyi utat. A lezárás és az államfői látogatás körüli viták során Arató András, a Klubrádió tulajdonosa és elnök-vezérigazgatója meghökkentő közleményt tett közzé Facebook-oldalán. Arató hozzájárulásával ebből közlünk részleteket.
„A Ferihegyi úton volt három aluljáró, ezek a negyvenes évek elején épültek, meglehetősen takarékosan – írta Arató. – Így aztán nem csoda, hogy negyven év alatt tönkrementek, olyannyira, hogy a nyolcvanas évek közepére közülük kettő életveszélyes állapotba került. Az akkori viszonyokhoz képest gyorsan megszületett a döntés: a két aluljáró nyomvonalába egy-egy felüljáró épüljön a gyorsforgalmi jelleg megtartása érdekében… A két hídnak én voltam a tervezője.”
Azzal kezdődött tehát, hogy megszületett a legmagasabb szintű döntés: a tönkrement aluljárók falai között készüljön el az új hidak alapozása, a pályaszerkezetet tartó oszlopok beemelése után pedig temessék be a néhai aluljárókat. Ez nemcsak gazdaságos elképzelés volt, hanem a forgalmat is viszonylag kevéssé akadályozta – volna.
De még mindig nem érkeztünk meg Rákospalotára. A türelem rózsát terem!
„Ez eddig nem olyan érdekes – vallotta 32 év elmúltával az egykori tervező -, ám éppen elkészültek az alapok, amikor kiderült, hogy a Varsói Szerződés tagországainak pártfőtitkárai konferenciát tartanak Budapesten, ha jól emlékszem, szeptemberben. A nagy eseményig nem lehetett befejezni az építkezést, a pártközpont viszont utasításba adta: amikor az elvtársak Budapestre látogatnak, nem lehet rendetlenség a gyorsforgalmi úton! Így aztán elrendelték, hogy a már javában folyó építkezést be kell temetni, a területet pedig le kell aszfaltozni. A talán három napig is eltartó konferenciát követően lehetett újra kezdeni a munkát a friss aszfalt elbontásával, az alapok kiásásával. Nem volt olcsó mulatság, a többletköltség fedezetét az M3-as autópálya akkoriban épülő városi szakaszából csoportosították át, a Szerencs utcánál ezért nem épült meg a külön szintű csomópont.”
Rögzítsük, hogy a hajdani tervezőmérnök azt állította: a Szerencs utcai felüljáró így eshettett áldozatul. Ez volt az oka annak, hogy máig ott található az egyetlen jelzőlámpás autópálya-kereszteződés az országban.
Ehhez az érdekes történethez annyit tennénk hozzá, hogy 32 év nem kevés. Ennyi idő alatt a költők komplett pályaívet rajzolnak, és komplett városokat is föl lehet építeni. Magyarul: ha át is csoportosították a pénzt a kollektivizmusban a Ferihegyi útra, attól még később meg lehetett volna építeni azt a felüljárót.
Utánanézünk a korabeli eseményeknek, további részleteket ígérünk a Szerencs utcai rejtély ügyében. Azt, hogy nincs évszak súlyos baleset nélkül a kereszteződésben, nem kell hangsúlyoznunk.
Egyelőre ennyi jutott eszünkbe arról, hogy egy kifutópálya átépítése miatt több lesz a repülőgép Rákospalota légterében. (PP)
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.
2 hozzászólás
Tulajdonképpen nem rossz történet… :) Az igazsághoz tartozik, hogy az M3 bevezetőjének az utolsó művelete a Szerencs utcai felüljáró átadása volt ’84 májusában, de akkor már a teljes aszfaltszőnyeg készen volt, cirka egy éve használták is, szóval nehéz lett volna ’85-ben pénzt átcsoportosítani, mert akkor már nem volt honnan.
Ellenben 1990-ben a tanácsrendszer utolsó hónapjaiban valóban megvolt rá a pénz, 250 milliót szántak volna a felüljáró építésére ’91-’93 között, de hát az egész tanácsrendszer összeomlott, utána pedig már nem volt fontos. Szóval így maradtunk…
Most pedig a jelzölámpákat programozták át,a Szerencs utca kárára, igy hatalmas a dugo napközben a buszok is késnek.Ki volt ez a fantasztikus ötletadó?És a kerület miért nem probálja korrigálni?