Már fél évszázada szeptember 8-án tartják az írástudatlanság elleni küzdelem világnapját. A funkcionális analfabéta is írástudatlannak számít, ugyanis mivel nem érti azt, amit olvas, nem tudja használni a megszerzett tudását. A tavalyi PISA felmérés szerint a tizenöt éves magyar diákok több mint a negyede funkcionális analfabéta. Sipos Zsóka logopédussal, a XV. kerületi Pedagógiai Szakszolgálat és a Meixner Alapítvány munkatársával arról beszélgettünk, miért fontos, hogy jól és magabiztosan tudjunk olvasni.
– Mit jelent a funkcionális analfabétizmus?
– Funkcionális analfabéta az az egyén, aki nem tudja értelmezni és hasznosítani az írott szövegek információit. Komoly gondot okozhat ez a mindennapi életben, a munka világában. Gondolhatunk itt a gyógyszerek betegtájékoztatójára vagy a felvételi tájékoztatóban található lehetőségekre, a munkaerőpiacon is nagy hátrányt jelent. Az elmúlt húsz-harminc évben rengeteg új technológia és eddig nem létező szakma született. Aki nem képes az önirányított tanulásra, esélytelenné válik.
– Lehetne ezen változtatni?
– Az érintett felnőttek számára vannak lehetőségek, például olvasástanulást segítő programok, egészségügyi oktatóvideók, de ezek nagyon költséges módszerek. Nehéz megtalálni a megoldást. Szükség van oktatáspolitikai változásra, és emellett a kutatók is vizsgálják, hogyan lehet az olvasástanítást hatékonyabbá tenni, ezzel pedig csökkenteni az olvasási nehézséggel küzdők arányát.
– Ha az iskoláskorú gyerekünknél azt tapasztaljuk, hogy lassan vagy sok hibával olvas, mit tehetünk?
– Először beszéljünk a gyerek tanítójával vagy osztályfőnökével. Az általános iskolákban dolgoznak fejlesztőpedagógusok, logopédusok, akik felmérik a gyereket, szükség esetén részletes kivizsgálást kérnek. A szakember a felmérés alapján fejlesztési javaslatot tesz, mely lehet tanórai differenciálás vagy külön fejlesztés. Olvasáscentrikus társadalmunkban elengedhetetlen a folyékony olvasás és a jó szövegértés az információ megszerzéséhez.
Comments are closed.